Eerste (circuit)ervaringen met de Subaru Levorg

Subaru’s strategie zorgde er in Nederland voor dat met name de Legacy en Outback langzaamaan terrein begonnen te verliezen. Qua formaat, uitrusting en motoren konden ze simpelweg niet concurreren met de downsizende en dieselende concurrentie in het ook nog eens krimpende D-Segment. Voor enig succes moest dus het roer om. De Outback werd vernieuwd, maar de Legacy ging in Europa met pensioen om plaats te maken voor iets jongers. Dit is de Levorg en Autoconsument joeg ‘m gisteren over het circuit. (more…)

Koopje van het jaar: Subaru XV 1.6 Intro LinearTronic

Je hebt van die aanbiedingen waarbij je onmogelijk kan zeggen; die laat ik liggen. Een bungalowtent voor een tientje bijvoorbeeld, of een paar coole sneakers voor de prijs van een paar flipflops. Te mooi om te laten liggen, toch? En wat als Autoconsument jou vertelt dat je momenteel bij de Subaru Dealer binnen kan stappen en na achterlaten van een vrij vriendelijk bedrag naar buiten rijdt met een overcomplete auto? Een auto met vierwielaandrijving, een automaat en climate control voor de prijs van een ‘Golfje’ met airco en elektrische ramen? Dit is de Subaru XV 1.6 Intro. (more…)

Autotest: Hyundai i40 1.7 CRDi Business

Ondanks verwoede pogingen met luxe sloepen als de Grandeur, lukte het Hyundai tot een paar jaar geleden niet om een sterke vis te kweken die mee kon kabbelen in de D segment vijver. Een poeltje waarin met name de Volkswagen Passat al jaren gezien mag worden als populairste vis. Toch liet Hyundai begin 2011 een behoorlijk indrukwekkende zwemmer los met de komst van de i40. Een sedan en stationwagon die – voorzien van een paar zuinige, maar krachtige motoren – ook nog eens goed werd ontvangen in de zakelijke markt vanwege de gunstige bijtelling. Nu, dik vier jaar later, vond Hyundai de tijd echter rijp om ‘m eens grondig na te lopen. Autoconsument kroop achter het stuur en vroeg zich af of deze updates voldoende zijn om actueel te blijven. (more…)

Nieuwe Toyota Prius. Nóg krachtiger, nóg zuiniger

We hebben er even op mogen wachten, maar na een aantal spyshots en gelekte beelden trekt Toyota nu zelf het doek van hun gloednieuwe paradepaardje, de Prius. Een wederom sterk stukje eigenzinnig design dat ditmaal bijzonder veel gelijkenis toont met Toyota’s waterstofauto, Mirai, zij het iets conventioneler. Onderhuids is het een feest van efficiency en safety, al rept Toyota ook behoorlijk over dynamiek en een laag zwaartepunt. Iets dat onder andere moet worden bewerkstelligd door een gloednieuw modulair platform waarmee de Prius debuteert. Daarnaast belooft Toyota – de grondlegger van de hedendaagse hybride-auto – dat de nieuwe Prius de zuinigste hybride zal zijn, zonder tussenkomst van een stekker. Hoogstwaarschijnlijk zal de 1.8 aandrijflijn, die we onder andere kennen uit de vorige Prius, de Auris en Lexux CT200H – wederom zorgen voor kracht en zuinigheid, zij het in een meer potente vorm. Overigens benadrukt Toyota dat er bijzonder veel aandacht is besteed aan het brandstofverbruik op de snelweg en een acceleratie die stiller verloopt door een meer lineair gevoel, in lijn met het motortoerental. Op de IAA in Frankfurt maakt het grote publiek kennis met deze nieuwe hybride-stap, net als met een studiemodel van een hybride-crossover. (more…)

Autotest: Toyota Auris Touring Sport Hybrid

Met de vergaande, maar succesvolle maatregelen voor wat betreft het autobelastingenstelsel in Nederland, (schoonste wagenpark van Europa) voer Toyota goed met hun Hybridemodellen door de polder. Met name de Prius Plug-in kon rekenen op aandacht, net als de Auris TS in Hybrid uitvoering. Toch leek het succes gezien de recentelijke bijtellingsbijstelling (wat een woord!) tot een eind te komen. Leek, want Toyota rook verderf en gaf zijn Auris onlangs een flinke update. Autoconsument kroop dan ook achter het stuur van de gefacelifte Auris Hybrid Touring Sports. (more…)