Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Tekna

Om te stellen dat de Qashqai Nissan van de ondergang heeft gered is waarschijnlijk wat overdreven, maar windeieren, daarvan was zeker geen sprake. Met een scherpe neus voor noviteit, sprong het Japanse merk acht jaar geleden in het diepe met hun goed smoelende crossover. Een stoer uitziende, wat hoger op de poten staande middenklasser, zonder de financiële rompslomp van een offroader. Nu is het echter tijd voor de tweede generatie Qashqai. En daar gingen wij een aantal dagen mee op pad. (more…)

Revanche! Met de Nissan Leaf naar Parijs

Een achteraf gezien rampzalige pionierstocht. Zo kijken we terug op ons lumineuze idee om per Nissan Leaf eind 2012 een bezoek te brengen aan de autosalon van Parijs. We probeerden aan te tonen dat een afstand, die een normale brandstofmotor aflegt op één tank, ook prima valt te overbruggen met diverse tussenstops. Het idee en het streven, daar lag het niet aan. Evenals de motivatie. De uitwerking, die was echter hoogst teleurstellend. Twee jaar later, een verbeterde infrastructuur en een technisch aangepaste Leaf rijker, proberen we ’t opnieuw. Paris, here we come! (more…)

Toyota Verso 1.6 D-4d-f Business 7p

Samenwerking tussen verschillende automerken is een ontwikkeling die we steeds vaker tegenkomen. Het delen van technieken, onderdelen en innovaties drukt namelijk de kosten van alle partijen. Dit zorgt enerzijds voor een gezonder financieel beleid, maar ook voor meer bereikbare techniek voor de consument. Naast de welbekende Joint Ventures als Renault/Nissan en Peugeot/Citroën, werkt Toyota sinds een aantal jaren nauw samen met BMW. Zo werken ze gezamenlijk aan een nieuwe Z4 en GT86 en profiteert BMW onder andere van Toyota’s know how op ’t gebied van hybride-aandrijving. Toyota’s winst? Dieselmotoren. Het eerste resultaat is de Verso die sinds kort is uitgerust met een 1.6 dieselmotor uit de BMW stal. Een Duitse motor dus, in een Japanse auto. Is dat niet vloeken in de kerk? Wij zochten ’t uit. (more…)

Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium

Vraag de aanvoerder van een fors gezin naar zijn eisenpakket voor een nieuwe auto en de kans is groot dat woorden als fraai, dynamisch en vermogen uit zullen blijven. Logisch, als vader van drie opgroeiende koters zit je daar niet op te wachten. Fraai maakt plaats voor praktisch, dynamisch voor prima en power voor efficiency. Iets dat Ford goed heeft begrepen bij het construeren van de nagelnieuwe Tourneo Courier. Jawel, de vierkante doos op wielen kent een opvolger! AutoConsument ging er een weekje mee op pad en deed een schokkende ontdekking. (more…)

Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-wave

Samen met de Polo Bluemotion werd de Toyota Aygo hét gezicht voor wegenbelastingvrij en 14% bijtelling. De auto die na invoering van het vernieuwde belastingstelsel in 2009 gretig aftrek vond bij particulieren die op zoek waren naar een zuinig, compact en goedkoop autootje voor de korte afstanden. Uiteindelijk veranderde de Nederlandse automarkt – mede door economische mindere tijden – fors en deden steeds meer mensen ‘een stapje terug’. Veel mensen verruilden hun middenklasser voor een compacter model en zeker na de komst van de Volkswagen UP! leek de slag in het A segment gestart. De compacte stadsrakkers waren niet langer luidruchtige, bonkig geveerde rakkertjes, maar volwassen en verrassend comfortabele auto’s. Toyota moest dus aan de bak, want als de Aygo iets niet was, dan is het wel.. Juist. Tijd voor een nieuwe, tijd om zijn ooit prominente plekje weer terug te veroveren. Of niet? (more…)