Autotest: Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium + EyeSight

Gelikte estates, tourings, stationwagons en avants zijn er tegenwoordig voldoende. Naast de inmiddels eveneens goed ingeburgerde Crossover is het zelfs Neerlands lieveling. Enkel de langere en praktischere variant van een sedan of compacte hatchback kan ons blijkbaar nog bekoren. Niet heel gek, want het design heeft de afgelopen decennia niet stilgestaan en waar een Kaddett Caravan in de jaren negentig net zo spannende oogde als een geverfde sinaasappelkist, zijn het tegenwoordig verlengstukken van een actieve levensstijl. Zo ook de Subaru Levorg. De soort van Stationwagon-versie van wijlen de Impreza, al is de XV daarvan de Crossover. Wij gingen op zoek naar zijn toevoeging en meerwaarde.

Autoconsument-subaru-levorg-eyesight-subaru-levorg-2017 (2)

De Levorg is inmiddels een dik tweetal jaar in Nederland. Een kleine modelupdate heeft zelfs plaatsgevonden. Althans, voor wat betreft het technische aspect, want voor wat betreft het design was dit beslist nog niet nodig. Zoals we al zeiden is de Levorg de stationwagon-versie van de Impreza die we in Nederland enkel nog kennen als heftige – 90 mille kostende – WRX Sti. Wie dan ook goed kijkt zal het front van die geweldenaar, met zijn scherp kijkende LED koplampen, ronde mistlampen vooraan en de iconische luchthapper bovenop de motorkap dan ook herkennen.

Autoconsument-subaru-levorg-eyesight-subaru-levorg-2017 (10)

En-profile verandert het geheel echter vanaf de B-stijl. Daar is de lijn overgegaan in een dynamisch ogende stationwagon die qua lijnenspel goed aansluit bij die andere stationwagon uit de Subaru-stal, de Outback. Waar die echter net iets vriendelijker oogt, siert de Levorg ons met zijn meer aflopende daklijn en een iets strakkere finish. Standaard is hij daarnaast voorzien van een fraai setje spoilers rondom als een dakspoiler, sideskirts en dikkere voorbumper, terwijl onze Sport-Premium uitvoering rolt op 18-inch lichtmetaal. 17-Inch is standaard. Leuk om te weten: De Levorg is ook verkrijgbaar met een Sti Pakket waarmee ‘ie nog dikker en sportiever zal ogen, waaronder twee nóg dikkere uitlaten.

Autoconsument-subaru-levorg-eyesight-subaru-levorg-2017 (5)

Na het met de sleutel op zak ontgrendelen van de deuren, nemen we plaats op met leder beklede en met blauw stiksel afgewerkte sportstoelen waarbij meteen de instaphoogte in positieve zin opvalt. Je verwacht in dit type auto net even wat verder weg te zakken, maar het tegenovergestelde geldt hier juist. We willen niet zeggen dat je op de bok zit, want dat is beslist niet het geval, maar je zit net even iets hoger dan in bijvoorbeeld een Volvo V40/V60. De stoelen zitten puik, en een unique selling point van moderne Subaru’s komt ook hier meteen de hoek om kijken. Net als in een moderne Volvo is ook in de Levorg vrij snel een goede, ondersteunende en ergonomische zithouding gevonden. De stoel is elektrisch in zowel de lengte als hoogte over een breed bereik instelbaar, terwijl ook het stuurwiel lekker ver naar je toe kan worden getrokken.

Autoconsument-subaru-levorg-eyesight-subaru-levorg-2017 (7)

Samen met de comfortabele en in lengte verstelbare middenarmsteun zorgt dit voor een uitgeruste en zeer prettige zithouding. Achterin is het eveneens prima voor wat betreft het zitcomfort. Langere passagiers (+1.90M) zullen misschien wat hinder kunnen ondervinden van het zonnedak, maar qua been- en leefruimte is het prima gesteld. Openen we de kofferruimte – het is immers een stationwagon – dan zien we met de achterbankleuning omhoog een bagageruimte van 522 liter. Klap je die in een verhouding van 60-40 neer, dan geniet je van maximaal anderhalve kuub ruimte. Tevens beschik je dan over een vlakke laadvloer.

subaru levorg interieur

Kijken we verder aan boord, dan zien we een mix van degelijke materialen. Subaru heeft ook hier vastgehouden aan het Impreza/WRX Sti dashboard en dat betekent een solide en overzichtelijk geheel. Misschien wens je soms wat meer chique, maar Subaru geeft zelf liever de voorkeur aan duurzaam en ergonomisch. Zo is het design eenvoudig, maar voelt alles wel prettig aan. Met name het stuurwiel. Dat is lekker dik, bekleed met mooi leder, voorzien van tal van schakelaars en aan de onderkant lichtjes afgeplat. Op de middentunnel zien we daarnaast een elektronische parkeerrem en schakelaars ten behoeve van de stoelverwarming. Centraal geplaatst zien we Subaru’s Starlink multimedia- en navigatiesysteem. Een prettig werkend geheel met fraaie graphics, een goed contrastrijk beeld en daarnaast een puik klinkend audiosysteem met Bluetooth connectiviteit, USB aansluitingen en een handige functie die het radioprogramma waarnaar je luistert via DAB of FM opneemt gedurende een telefoongesprek. Handig!

Autoconsument-subaru-levorg-eyesight-subaru-levorg-2017 (13)

Tijd om op pad te gaan. Na het drukken op de powerknop ontwaakt een 1.6 turbomotor die naar geheel goede Subaru traditie is uitgevoerd als boxermotor. 170 pk en een koppel van 250 Nm levert ‘ie. Al snel wordt alweer duidelijk waarom Subaru vasthoudt aan deze motor set-up. De boxer is trillingsvrij, kantelt en beweegt nauwelijks in het vooronder en kenmerkt zich daarnaast met een aantrekkelijke roffel. Ronduit uniek, en dat is in een tijdperk van ‘ordinaire’ viercilinders zeer welkom. Waar Subaru tevens aan vasthoudt is de LinearTronic automaat met schakelflippers achter het stuur en – uiteraard – permanente Symmetrical AWD aandrijving. Deze opzet van een aandrijflijn kenmerkt dan ook elke Subaru (met uitzondering van. De BRZ) en zorgt voor een ongekende betrouwbaarheid, veiligheid en bovenal dynamiek.

Autoconsument-subaru-levorg-eyesight-subaru-levorg-2017 (4)

Want dat blijkt wel als we de eerste bocht hebben genomen. Wat is dit een ongekend stabiele, wendbare en plezierige auto om mee te rijden. Subaru laat maar weer eens zien waar ze goed in zijn, en tonen dat je ook een lifestyle stationwagon een vleugje rallygenen mee kan geven. Neem nu algehele stabiliteit. Die is van een ongekend niveau. Heeft het gros van de auto’s tegenwoordig een overijverig stabiliteitssyteem, in de Levorg treedt ‘ie nauwelijks in werking. Sterker nog: dit is – bij wijze van spreken – een auto waarbij wij met 120 km/u prima een uitwijkproef durven te maken. Iets dat we uiteraard ook hebben gedaan op het RDW circuit in Lelystad gedurende de eerste kennismaking, dus we weten waar we over spreken. De stuurinstallatie (een hydraulisch exemplaar) geeft daarbij lekker veel feedback, is precies goed qua zwaarte, en stuurt de neus direct en met veel precisie van bocht naar bocht. Met name op de lange doordraaiers blijkt de Levorg heer en meester en dankt ‘ie dat onder andere aan zijn mooie balans, Multilink ophanging rondom en de Symmetrical AWD aandrijving die het vermogen continu over alle vier de wielen verdeelt.

Autoconsument-subaru-levorg-eyesight-subaru-levorg-2017 (8)

De Levorg is elke concurrent dan ook een stapje voor. Een andere vierwielaangedreven lifestyle-stationwagon als de Volvo V60 is namelijk in de basis voorwielaangedreven en pakt pas extra grip op de achteras op het moment dat enige vorm van grip is verloren. De Subaru verliest simpelweg geen grip. De motor past daarnaast erg goed bij het karakter van de Levorg. Adequaat als je het wil, potent ook, maar ook rustig op de lange stukken. Zo is de Levorg geen overdreven stugge auto geworden aangezien het zwaartepunt door de boxermotor van nature al lager ligt. Wel hebben we qua veercomfort wat commentaar op het gedrag bij het nemen van een drempel. De achteras is dan net even wat te straf. Daardoor stuitert ‘ie soms net even wat na en dat komt de algehele verfijning niet echt ten goed.

Autoconsument-subaru-levorg-eyesight-subaru-levorg-2017 (6)

De LinearTronic automaat is door de Subaru-ingenieurs speciaal gefinetuned voor de Europese markt. Geen CVT huil dus, maar bij een stevigere rijstijl software die de automaat voor het gevoel laat schakelen. Dit werkt dan ook uitstekend, en kende we bijvoorbeeld ook al uit de Outback. De voordelen van de LinearTronic zijn daarnaast gebleven. Zo voelt deze – in verhouding tot bijvoorbeeld een automaat met dubbele koppeling – verfijnd, zorgt ‘ie op snelheid voor zeer gunstige toerentallen en past ‘ie daarnaast uitstekend bij het betrouwbare aspect van Subaru. Mag het iets sportiever? Dan is de LinearTronic aan te sturen middels sportieve flippers achter het stuur.

Autoconsument-subaru-levorg-eyesight-subaru-levorg-2017 (11)

Op het gebied van veiligheid, is de Levorg na de facelift gaan profiteren van Subaru’s EyeSight systeem. Een stukje bijzondere techniek dat werkt middels twee camera’s die naast de binnenspiegel zijn geplaatst. Drive assist systemen als een rijstrookassistent, een adaptieve cruise control, noodstopwaarschuwing en een autonoom remsysteem werken allemaal middels deze twee units. Zeer puik welteverstaan, want Subaru heeft hier maar liefst 25 jaar aan gewerkt. Zo is de Levorg in staat om niet alleen auto’s, maar ook voetgangers, objecten, gebouwen en dergelijke. te onderscheiden en daarmee te zorgen voor een extra stukje veiligheid. Sta je bijvoorbeeld geparkeerd voor een obstakel en heb je uiteindelijk de verkeerde versnelling geselecteerd, dan zal het systeem dit detecteren en het gaspedaal even afkappen om uiteindelijk zelfs te stoppen. Deze techniek werkt uiteraard ook bij een eventuele voorligger. EyeSight is dan in staat om tot 50 km/u een noodstop te maken. Het opvallende daarnaast is dat dit zeer smooth gebeurt en er blijft altijd voldoende ruimte tussen de Subaru en de voorligger over. Boven de 50km/u assisteert het systeem tot een snelheid van 160 km/u op de schade zo veel mogelijk te beperken.

Autoconsument-subaru-levorg-eyesight-subaru-levorg-2017 (1)

Daarnaast is EyeSight gekoppeld aan de cruise control. Hierdoor is een zeer verfijnd en adequaat adaptief systeem ontstaan dat zich onderscheidt door een zeer soepele werking. Iets dat ongetwijfeld op het conto van de camera’s komt. Waar andere merken namelijk gebruik maken van een radargebaseerd systeem, ziet de Levorg daadwerkelijk het object vóór jouw auto. Hierdoor is-ie in staat om geleidelijker te reageren op het overige en bijvoorbeeld kruisende verkeer. Daarnaast is het fijn dat ook het rijden in de file is overgenomen door EyeSight. Dit gaat zelfs zo fijn dat je enkel even op ‘resume’ hoeft te klikken om je weg weer te vervolgen. De Subaru houdt de rem net zo lang vast als nodig is. Gaat uw voorligger rijden en u reageert niet, dan zal ‘ie zelfs waarschuwen dat de auto voor u weer op weg is gegaan.

Autoconsument-subaru-levorg-eyesight-subaru-levorg-2017 (9)

Als we de Levorg uiteindelijk terugbrengen, moeten we denken aan een bepaalde home shopping reclame. Ééntje die al wat langer meedraait en waarin ze je een bepaalde steunzool aan willen smeren. “Deze steunzool vormt de basis van je gestel. Als je voeten in de juiste positie staan, doet je lijf dat ook. Geen rug, nek en schouderproblemen meer!”. Nu is dit misschien wel een beetje een aparte vergelijking, maar feitelijk geldt dit ook voor de Levorg en alle andere Subaru’s. Omdat de basis set-up compleet in balans is – laag- en centraal geplaatste boxermotor, gelijke aandrijfassen links en rechts en een permanente verdeling van de aandrijfkrachten voor én achter – merk je dat de hele auto en ook het rijgedrag hiervan profiteren. Een puur stukje Subaru DNA waarmee ook de Levorg zich onderscheidt van zijn concurrentie. Qua prijs lijkt het in eerste instantie echter wat minder positief. Totdat we verder kijken. Dan zien we namelijk dat elke Levorg tot de nok toe is volgestopt met opties. Daarnaast moeten we ook het standaard vermogen van 170 pk, de AWD aandrijving en de standaard automaat niet vergeten. Vinken we deze goodies aan bij een concurrent, dan vliegt die al snel over de prijs van de Levorg heen. Zo kostte ons testexemplaar, de meest prijzige Sport Premium uitvoering, €45.295,-, inclusief afleverkosten. Kleed je een concurrent als een Volvo V40 Cross Country zo dik aan, dan gaat deze al ruim over de 49, en biedt deze dan niet eenzelfde niveau van rijeigenschappen, laat staan de interieurruimte. Kudos dus voor de Levorg!


Bekijk andere auto's met 25% bijtelling, of met een B-label