Autotest: SsangYong Rodius 2.2D Quartz

Het CDA, een degelijk en behouden stukje politiek. Zij zien het Nederlandse gezin als hoeksteen van oznze samenleving. Onze rots in de branding die zorgt voor stabiliteit, zekerheid, moraal en geluk. Een beetje de Volkswagen Golf van de maatschappij, zij het dat die vlieger niet meer opgaat. Nee, de automotive wereld, die heeft eigenlijk geen ‘hoeksteen’ meer. Althans, voor gezinnen, want ondanks een tsunami aan zevenzitters, valt het gros van die lifestyle-hippe people carriers in de praktijk door de mand. Het zijn meer ruime 5+2 mobielen. Maar! Toch is er nog een klein en sympathiek merk uit Zuid Korea dat een dergelijke hoeksteen produceert en levert. SSangYong. Zij hebben namelijk de Rodius, en wij gingen ermee op pad.

_DSC0004

Nee, echte volwaardige zevenzitters, die zijn er niet meer. Najah, misschien een tot personenauto omgetoverd busje, maar een fijne gigant als een Chrysler/Lancia Voyager of Grand Espace van Renault, die wordt niet meer gebouwd. “Maar de Renault Espace is toch onlangs vernieuwd? Jawel, maar de ruime kolos van weleer is daarmee verdwenen. Kudos dus voor onze testauto, de Rodius, zij het niet dat we dan meteen tegen een naar gegeven aan lopen. Vanwege het Nederlandse belastingstelsel, wordt deze MPV namelijk fiks gestraft voor wat betreft de theoretische uitstoot en de daaruit voortvloeiende BPM. Kost ‘ie zonder belasting namelijk nog geen dertig mille: de uiteindelijke prijs is maar liefst twee keer dat bedrag. En ja. Dat is een boel geld!

_DSC0010

Maar goed, wat krijg je daar dan voor? Wel, om te beginnen een 178 pk en 400Nm sterke dieselmotor die zijn krachten via een handgeschakelde zesversnellingsbak overbrengt op de achterwielen. Een moderne zeventraps automaat van Mercedes-Benz is optie. Standaard is de auto dan voorzien van airco, tal van ventilatierooster (4 stuks in het plafond voor de achterste passagiers), een radio cd speler en – uiteraard – zeven riante zitplaatsen. De configuratie daarvan is 2+2+3 en dat betekent dat de passagiers op de achterste bank tussen de twee stoelen op de middelste zitrij door kunnen lopen. Lopen ja, want zo riant is deze Rodius!

_DSC0025

Om het even in een perspectief te plaatsen: De Rodius meet dik 5.13 m en met de achterbank in de voorste stand geniet je van maar liefst 800 liter bagageruimte. Jawel dat lees je goed! Schuif je deze naar achter (circa 30cm) dan geniet je nog steeds van meer dan 400 liter bagageruimte. Ter vergelijking. In ‘vijf plus twee zitters’ als een Renault Grand Scénic, Opel Zafira en Volkswagen Touran mag je dan blij zijn dat je net voldoende plek over hebt voor een medium size toilettas..

_DSC0014
_DSC0013

Nog niet ruim genoeg? Dan laat de Rodius het toe dat je de rugleuning van de achterste bank neerklapt. Doe je dit samen met de rugleuningen van de twee captain seats op de tweede zitrij, dan ontstaat er een laadruimte van dik 2/5 kuub. Jammer is dan wel dat de Rodius het niet toe laat dat de stoelen zijn weg te klappen in de bodem of afzonderlijk zijn uit te nemen. Dat deed een oude Voyager met stow&go beter. Het belangrijkste is natuurlijk het zitcomfort en dat is dik in orde. Drie grote volwassen personen kunnen prima zitten op de derde zitrij, zij het dat twee volwassenen plus een kind net wat comfortabeler zal zijn. Indrukwekkend is de been en hoofdruimte aldaar. Tegen het dak aanzitten doe je met een lengte tot 2 meter niet en handigheidjes als bekerhouders, ventilatieroosters en luidsprekers zetten daar de puntjes op de i. Als vorsten zitten vervolgens de passagiers op de tweede zitrij. Dit betreffen zogenaamde captain seats met opklapbare armsteunen en vliegtuigtafeltjes tegen de rugleuning van de voorste stoelen. Slim: de Rodius heeft in de middenconsole tussen de voorstoelen een aparte usb aansluiting ten behoeve van het opladen van smartphones of tablets. Het hele compartiment is daarnaast geheel toegankelijk via twee forse portieren. Een schuifdeur was misschien handiger geweest, al zal het design dan nog meer uitgesproken zijn geworden. 

_DSC0040

Als hoofd van het gezin neem je voorin plaats op riante zetels die in ons testexemplaar waren bekleed met kippenleer. Niet het fraaiste dus, maar belangrijker is het feit dat het wel duurzaam aanvoelde en dat het zitcomfort meer dan prima is. Eenmaal achter het stuur kijk je uit over een eenvoudig en ‘apart’ dashboard dat degelijk in elkaar steekt, niet rammelt, maar absoluut niet naar huis gaat met een schoonheidsprijs. Fijn is daarnaast wel dat alle bedieningselementen onder handbereik zitten en de Rodius bovendien is uitgerust met een apart verwarmings- en ventilatiesysteem voor het achterste compartiment. Een ergonomische misser is de achterste ruitenwisser. Deze is in te schakelen via een aparte (duplo) knop op het dashboard. Een tikkeltje 2001. Een andere misser komt op het conto van de centraal geplaatste snelheidsmeter. Op zich een prima gegeven, zij het niet dat de kilometerteller – vanwege de hoek waardoor je er naar kijkt – afwijkt. Gelukkig corrigeert een compact en digitaal metertje achter het stuur deze misser.

_DSC0005

_DSC0032

Tijd om op pad te gaan. De in lijn geplaatste 2.2 commonrail turbodieselmotor is ontwikkeld in SSangYongs eigen beheer. Beslist geen slechte zaak gezien de decennialange ervaring van het merk met het in licentie bouwen van motoren van Mercedes-Benz. Het resultaat is een 178 pk sterke krachtbron die daarnaast een aangenaam en krachtig koppel produceert van 400 Nm dat beschikbaar is tussen de 1400 en 2800 tpm, mede door de variabele geometrie turbo. Meteen na het starten overtuigt de krachtbron ons met zijn gecultiveerde en trillingsvrije loop en zijn gretige karakter. Ook de zesversnellingsbak schakelt prima en trefzeker, zeker na het opwarmen van de motor. De 0-100 sprint volbrengt ie in 10 seconden rond en met een topsnelheid van 180 km/u dender je ook op de Autobahn lekker door. 

_DSC0042

Hoe hij zich dan gedraagt? Voorbeeldig! De Rodius is namelijk vanaf de grond af aan ontworpen als zijnde een MPV. Zo bestaat het onderstel uit moderne dubbele draagarmen vooraan, onafhankelijke wielophanging achter en gaan de aandrijfkrachten tevens naar de achterste wielen. Deze combinatie zorgt voor een uiterst stabiel en comfortabel geheel, zonder enig moment zweverig of als een zeepkist over te komen. Onthaastend, zo kunnen we ‘m het beste omschrijven, zeker als je bedenkt dat er daarnaast vrij weinig afrolgeluiden naar binnen doorklinken en de auto eenmaal op snelheid net zo stil is als een middenklasser. Het sterke karakter van de dieselmotor speelt hierin tevens een rol. Zo kwamen wij gedurende de testperiode nauwelijks boven de 2400 tpm en realiseerden we daardoor ook nog eens een gemiddeld verbruik van 1 op 12.5. Hoe netjes!

_DSC0017

Verder was het fijn dat we ons niet hoefden aan te passen aan de auto voor wat betreft de stuurinrichting. Deze is bijvoorbeeld direct en gevoelig genoeg om niet continu het idee te krijgen dat je rondrijdt in een busje. Je mag dan ook wel stellen dat de Rodius ons ongekend positief heeft verrast. Dit is gewoon de enige auto die in Nederland kan voldoen aan de dynamische wensen van een zes of zevenkoppig gezin. Kinderen naar de Hockey, voetbal of een weekendje mountainbiken? De Rodius voldoet aan alle verwachtingen, in alle veiligheid, rust en comfort. Zeker als je bedenkt dat ‘ie ook nog eens 2000kg voort mag trekken en leverbaar is met vierwielaandrijving. Kun je het je voorstellen? Met zeven man plus bagage en een gigantische tabbert op naar Oostenrijk? Wij wel! Dus, ondanks dat het wij het niet altijd eens zijn met de Christen democraten, zijn we dat beslist wel met de Rodius! Odanks zijn prijs, want let wel: Hij is een Eurootje of 20.000 te duur (gezien de brutoprijs van de auto), maar zie voor circa zestig mille maar eens een andere auto te vinden die qua ruimte, comfort en kracht kan tippen aan de Rodius. En oja: vijf jaar garantie is tevens standaard.


Bekijk andere auto's met 25% bijtelling, of met een C-label