Autotest: Toyota RAV4 Hybrid Executive.

Begin 2016 is de Toyota RAV4 voorzien van een flinke update. Niet alleen werden het in- en exterieur van een facelift voorzien, sindsdien is er ook een hybride met benzine én elektromotor aan het gamma toegevoegd. Een logische keuze, want de techniek (Lexus NX300H), die was er en waarom zouden ze deze dan niet implementeren in Toyota’s forse crossover? Autoconsument voelde ‘m onlangs aan de tand.

IMG_1195

Er zijn zat SUV’s die het moeten hebben van hun snelle looks en sportieve interieur met legio aan configuratiemogelijkheden. Er zijn er die zich vooral op een iets kleinere portemonnee richten of juist een sportief weggedrag en hoog motorvermogen. De Rav4 valt hier eigenlijk overal buiten de boot.

IMG_1205

Lopen we om de auto heen dan is er wel duidelijk dat degelijkheid bij Toyota hoog op de agenda stond bij de ontwikkeling van de Rav4. Alles is netjes afgewerkt, alle kiertjes zijn even groot en het materiaal ziet er gewoonweg goed uit. Hij heeft zeker een bepaalde ‘chique’ in de luxe Executive uitvoering waar wij hem in testen, maar extravagant is hij niet.

IMG_1236

Wanneer we de deur openen gaat dat verhaal eigenlijk verder. De vormen zijn behoudend en robuust, net zoals de materialen. De plastics zijn niet jaren-80-hard en glimmend maar heel modern doet het niet aan. Daar staat tegenover dat de zitpositie goed in te stellen is, de instrumenten heel goed leesbaar zijn en je alles heel snel ‘blind’ leert bedienen. Ergonomie: Een dikke voldoende.

IMG_1240

Hoewel positief, hinken we toch op twee gedachten. Deze uitvoering kost bijna € 50.000,- en dat maakt ie qua sfeer aan boord verre van waar. Vergeten we even de uitstraling (daar komen we trouwens nog op terug) en gaan we rijden, dan komen we er gauw achter dat hier een hoop van het budget aan is gespendeerd.

IMG_1241

Toyota heeft al 20 jaar ervaring met het bouwen van hybride’s en bij de Rav4 is de verfijning nóg wat verder gegaan. In de basis is detechniek hetzelfde als bij de Prius, het zuinigheidswonder van Toyota en tevens de zuinigste hybride op de markt op dit moment. In plaats van een 1.8 motor is er in de RAV een 2.5 liter metende benzinemotor aanwezig en worden, indien nodig, alle vier de wielen aangedreven wat zijn bruikbaarheid bevorderd. 197 Pk is het gecombineerde vermogen. Met deze techniek aan boord en een normaal tot vlotte rijstijl levert toch een gemiddeld verbruik op van bijna 1:14. Geen andere SUV met all-wheel-drive en automaat die dát haalt! Dit verbruik haalt ie overigens op een comfortabele manier. De auto accelereert zó stil en soepel dat je af en toe naar de meters kijkt of alles nog wel werkt. Daarnaast is het goed om te weten dat Toyota het tijdperk van hybrides die niets mogen trekken ver achter zich heeft gelaten. Deze RAV4 mag maximaal 1650 KG voorttrekken! Of het ook iets minder mag zijn? Dan is het goed om te weten dat de RAV4 Hybrid ook leverbaar is met enkel voorwielaandrijving. Deze is tweeduizend Euro goedkoper, maar mag dan slechts 800 kg trekken.

IMG_1235

Op lagere snelheden schakelt de auto over op enkel de elektromotor en op hogere snelheden assisteert deze vooral. De overgang van elektrisch naar benzine is in de RAV4 nooit voelbaar en dat maakt het gelijk een heel gebruiksvriendelijke auto. Je hoeft niets speciaals te doen om zuinig met deze SUV te rijden. Hij hoeft niet aan een stekker, opladen doe je door te remmen, je hoeft niet op je gaspedaal te letten of aan knoppen te zitten. Gewoon lekker rijden.

IMG_1241

Gewoon lekker rijden, dat doet ie ook. De Rav4 is heel neutraal. Niet uitgesproken sportief of comfortabel. Toyota heeft hier een heel mooie middenweg in gevonden. Het onderstel is uiterst rustig en van slecht wegdek krijg je niet veel mee. Duik je net iets te snel de bocht van de afrit in, dan houdt ie rustig koers. Sturen gaat erg direct,
misschien iets aan de zware kant zelfs en op de snelweg hoef je maar weinig te corrigeren. Dit samen maakt de RAV4 tot een reisauto waar de kilometers ongemerkt onder je door glijden. Hij irriteert je gewoonweg nooit en da’s een knappe prestatie van Toyota.

Terwijl de kilometers wegtikken biedt de Executive uitvoering je een hoop plezier van onder andere de uitmuntende JBL audioinstallatie met maar liefst 11 speakers. Dit audiosysteem verdient een bijzondere vermelding. Niet vaak horen we de muziek in deze prijsklasse zoals deze bij de Rav4 te horen is. De klanken zijn ongekend helder, diep en
gebalanceerd, zelfs wanneer je heel veel vraagt van dit systeem. In een model van ‘De Duitse 3’ met een prijskaartje van minimaal ‘het dubbele’ zou geen klant hier over klagen. Stoelverwarming, automatische airconditioning, navigatie, lane departure alert, automatisch groot licht, blind spot monitor en adaptieve cruise
controle maken het je nog relaxter aan boord. Wel is het jammer dat de adaptieve cruise control er eentje van het ‘oudere type is’. Filerijden doet ‘ie bijvoorbeeld niet en dat mag gezien de concurrentie in dit segment (die dat wel bieden) als een kriekpuntje worden gezien. Een prachtige functie is de Panoramic View monitor. Het parkeerhulpsysteem is voorzien van diverse camera’s en parkeersensoren aan voor en achterzijde. Het helpt je bij het achteruit rijden vanuit een parkeervak door een waarschuwing te geven bij naderend verkeer. Dit systeem heet Rear Cross Trafic Alert en werkt in de praktijk perfect. Het is echt eennuttig hulpmiddel wanneer je met de neus in het parkeervak gereden bent en geen zicht hebt bij het uitrijden. De Panoramic View Monitor geeft je bij het in of uitparkeren extra zicht. Je kan de auto virtueel van boven af bekijken en ziet zo alle obstakels in de directe
omgeving van de auto. Met een tikje op het beeldscherm draait het beeld ‘door de auto heen’ alsof de carosserie doorzichtig is. Mocht je parkeerschade rijden met deze auto dan kan je nooit meer aanbrengen dat je het niet gezien hebt. Niet alleen leuk, maar ook veiligheidsverhogend en bij veel premiummerken nog altijd een dure optie.

IMG_1240

Wanneer we de auto inleveren moeten we tot de conclusie komen dat Toyota van de Rav4 een allemansvriend heeft gemaakt. Qua prijsstelling duidelijk lager dan de Audi’s en BMW’s in dit segment maar qua techniek (en verbruik) vooruitstrevender dan zijn concurrenten van Mazda, Kia of Volkswagen. Het is een auto zonder pretenties. Een
Toyotarijder hoeft de wereld niet te laten zien hoe goed en duur zijn auto is. Dat zijn hemelbekleding van Alcantara is en dat er minstens 250pk onder de kap aanwezig is. De Rav4 stelt daar degelijkheid, kwaliteit, gebruiksgemak, een laag brandstofverbruik, dikke veiligheidsuitrusting en een erg goed onderstel tegenover. In de
showroom misschien niet de eerste keus, maar geef ‘m even de tijd om zich te bewijzen en om de prachtige techniek te leren kennen die Toyota gebruikt en je bent al een stuk sneller overtuigd.

Tekst en fotografie: Stefan Boogaard.


Bekijk andere auto's met 25% bijtelling, of met een A-label