Eerste rij-impressie Toyota Proace Compact en Worker

Als er één automerk is dat bekend staat om zijn onverwoestbare vehikels, dan is dat wel Toyota. Je zou dan ook denken dat het merk van de haast iconische Starlets en Corolla’s ook een stevig robbertje meespeelt in de bedrijfswagenwereld. Een sector waarbij de total costs of ownerships erg belangrijk zijn, net als de bedrijfszekerheid. Dat deden ze dan ook, jaren geleden, maar nu is het tijd om de professionele draad weer op te pakken en het introduceren van een compleet nieuwe familie. De Proace Worker en compact.

Toyota-PROACE-02062016-3

Jawel, in basis hebben we hier te maken met Japanse telg van de Peugeot Expert en Citroën Jumpy. Een auto waarmee de Toyota Proace zijn jasje en techniek deelt. Dat er echter een behoorlijk aantal redenen zijn om te kiezen voor de Proace, ontdekten wij tijdens onze eerste korte kennismaking met dit kersverse werkpaard.

Toyota is met het introduceren van de nieuwe Proace namelijk niet over één nacht ijs gegaan. Beslist niet, want naast het neerzetten van een degelijke bedrijfswagen en het opvijzelen van de kwaliteitscontrole voor wat betreft de techniek, werd er ook grondig gekeken naar alle broodnodige rompslomp rondom het sales en aftersales traject van Toyota bedrijfswagens.

toyota-proace-3

En zo kwam het dan ook dat de complete bedrijfswagenservice van Toyota op de schop ging en in feite vervangen door een tweetal keiharde peilers. Een zogenaamde ‘Bedrijfswagen Champion’ en één duidelijk factuur. De eerste mag gezien worden als hét aanspreekpunt voor de ondernemer. Een specialist op het gebied van auto, fiscaliteit en aftersales kennis die gezien mag worden als dé man voor een aspirant of reeds Proace-eigenaar. In plaats van het gebruikelijke ‘kastje naar de muur’, zal hij de eigenaar van een Toyota bedrijfswagen tot op het bot informeren en zorgdragen voor het gehele traject van aankoop, personalisatie, levering en onderhoud/reparatie en financiële oplossingen.

toyota-proace-van-14

Voor wat betreft de factuur benadrukt Toyota dat alles vanuit Toyota wordt geregeld. Zo zijn ze een duidelijk partnerschap aangegaan met een gerenommeerde bedrijfswageninrichter die zorgdraagt voor een deugdelijke montage en inrichting van de laadruimte van de nieuwe Proace Worker en Compact. Deze inrichting, maar ook zaken als de belettering en verdere persoonlijke wensen aan het vehikel, worden vervolgens op één grote factuur geprint. Op deze manier kan de ondernemer helder aan de slag om de gebruikelijke financiële verplichtingen te regelen, maar is-ie tevens verzekerd van heldere voorwaarden na eventuele schade. De bus is immers compleet geleverd, inclusief een inrichting en zaken als belettering. Helder, toch? Denk daarnaast ook aan het meest scherpe leasetarief en maar liefst drie (concurrentie twee jaar) jaar fabrieksgarantie op het complete product.

Toyota-PROACE-VERSO-01032016-6

Maar goed, de Proace. Dat blijkt al snel een erg fijne en professionele werkmaat. Als eerste stappen we in de Proace Worker. Een auto die concurreert met de Ford Transit en Volkswagen Transporter. Geen milde concurrentie, maar Toyota weet zich al snel te onderscheiden met een sterke en soepele dieselmotor, een fijne zitpositie met een in lengte verstelbaar stuurwiel, drie zitplaatsen vóórin, naar wens airco of klimaatcontrole en zaken als een harde cover over de rugleuning van de tweede zitplaats dat kan dienen als schrijftafel. Maar, belangrijker nog: deze Worker biedt plaats aan drie Europallets en kent daarnaast een laadvermogen van 1500 kg. Ook niet geheel onbelangrijk is het trekgewicht. Afhankelijk van de motorisering sleurt de Proace Worker max 2500 kg voort.

Toyota-PROACE-02062016-2

Nog meer ruimte nodig? Dan is-ie ook leverbaar als zogenaamde L2 uitvoering. Meer passagiers? Dan is de Proace Worker ook leverbaar in combinatie met een dubbele cabine, zes zitplaatsen en 4 m3 achterin de laadruimte. Deze is dan, net als de andere Proace varianten, toegankelijk via twee klapdeuren aan de achterzijde (tot 250 graden te openen) en een rainte schuifdeur waardoor zelfs een Europallet naar binnen kan worden geschoven.

Mag het wat minder? Dan gaat Toyota de strijd met de Ford Transit Connect aan middels de invoering van de Proace Compact. Een Proace variant die, in tegenstelling tot de Transit Connect of Volkswagen Caddy, meer weg heeft van zijn grote broeders en daardoor ook behoorlijk riant omgaat met de praktische ruimte. Dit is echt de auto voor koeriers. Zo is-ie een behoorlijk stuk korter dan de ‘Worker’, maar duw je ‘m ook gemakkelijk vol met 4.6 m3 aan lading en maximaal 1500 kg. Ook de compact mag in combinatie met de sterkste motor maar liefst 2500 kg voort trekken. Voor extra flexibiliteit in stedelijk gebied is daarnaast de 11.3 m grote/kleine draaicirkel extra prettig!

De Compact is leverbaar met 1.6 en 2.0 D4D dieselmotoren met vermogens die starten bij 95 pk en via een 115 pk sterke 1.6 oplopen naar de sterkste 2.0 D4d met 122 pk vermogen. De Proace Worker biedt echter nog een overtreffende trap met een 174 pk sterke 2.0 D4d die ook te koppelen valt aan een comfortabele automatische transmissie.

proace5

Hoe ze rijden? Behoorlijk prettig! Zo reden we met de compact die was voorzien van de 95 pk sterke 1.6 en raakten we al snel overtuigd van zijn degelijk rijeigenschappen en stille aandrijflijn. Overhouden doet de 1.6 niet, maar de strak schakelende vijfbak is beslist geen straf om mee te poken. Enkel het hoge toerental op de snelweg kon ons niet bekoren. Dit is dan ook bij uitstek de koeriersversie die in stedelijk gebied meer dan voldoende reserves met zich meedraagt en dankzij z’n moderne achterwielophanging ook behoorlijk wat comfort biedt in onbeladen toestand.

De Proace Worker reden we in combinatie met de 122 pk sterke 2.0 D4d dieselmotor en een handgeschakelde zesbak. Opvallend is de gelijkenis met de Compact voor wat betreft het rijcomfort. Enkel drempels leek ‘ie door zijn langere wielbasis beter te verwerken, maar over het algemeen betrof het ook hier een erg lichtvoetig en prettig vehikel om mee op pad te zijn. Motorisch is het wel een stap vooruit. De 2.0 is zeer krachtig, beschikt over een riant koppel over een breed toerenbereik en is bovendien gekoppeld aan een strak schakelende zesversnellingsbak.

toyota-proace-verso-2016-exterior-tme-001-a-full_tcm-3031-697780_tcm-3028-715281

Instappen in de Proace Compact doe je vanaf €16.995,-, ex de BTW en uiteraard ex de BPM. Nét iets goedkoper dan zijn Franse broertjes en zusjes. Maar dat is nog niet alles. Toyota leunt voor wat betreft de garantie en restwaarde op hun kwaliteiten, en daarom wordt ook elke Proace geleverd met drie jaar volledige fabrieksgarantie met een max van 100.000 km. Garantie die ook van toepassing is op de ombouw, inrichting, bestickering en dus feitelijk alles dat staat vermeld op de aankoopfactuur. Let wel: dit is dus een jaar meer dan Citroën, Peugeot, Ford, Volkswagen, Renault en Opel aanbieden. Die blijven steken op twee jaar. en dat heeft ook zo zijn invloed op de leasebedragen. Deze liggen net iets lager dan bij de concurrenten. Al met al kunnen we dan ook wel stellen dat Toyota met de Proace een zeer sterke speler in het wereldje van de compacte- en de wat grotere bedrijfswagens heeft neergezet.


Bekijk andere auto's met Nieuws