Eerste veelbelovende kennismaking Hyundai iOniq EV en Hybrid

Niet eerder was ons kleine kikkerlandje zo belangrijk voor het van oorsprong Zuid-Koreaanse autoconcern, Hyundai. Ons eigen Amsterdam is de komende periode voor het wereldwijde autojournaille namelijk de place to be om kennis te maken met de Hyundai iOniq. Één van de belangrijkste auto’s die het concern ooit heeft ontwikkeld. Ook Autoconsument was aanwezig, en begaf zich naar de 16e etage van Adam Tower aan het Amsterdamse IJ.

_DSC0009

Dat was namelijk de plek van waaruit de introductie werd geleid. Niet zomaar een spot, want Hyundai had hiermee een heuse primeur te pakken door als eerste automerk gebruik te maken van deze indrukwekkende locatie. Maar goed, daar ging het uiteindelijk niet om. Waar we voor kwamen was namelijk de Hyundai iOniq. Een auto die het beste kunnen zien als een drieling met één naam. Voor het eerste in de automobiele geschiedenis hebben we namelijk te maken met een auto die in drie verschillende EV/Hybride-smaken verkrijgbaar zal zijn. Dus geen diesel, enkel benzine, lpg of aardgas, maar altijd voorzien van een elektromotor die in verschillende configuraties en vermogens zijn werk doet.

_DSC0014

Voor deze introductie had Hyundai Europa een groot blik met Ioniqs opengetrokken. Één belangrijke ontbrak echter, en dat was de Plug-in versie. Deze komt namelijk pas in 2017. Welke er wel waren was de volledig elektrische versie en de Hybrid. We beginnen met de EV. Een auto die het in ons land opneemt tegen concurrenten als de Nissan Leaf, BMW i3 en de E-Golf. Stuk voor stuk geen malse producten, maar in het geval van de eerste twee verre van sexy en in het geval van de laatste geen als EV ontwikkelde auto. Dit wisten ze bij Hyundai dan ook en daarom werd er vol ingezet op design, Emotie (hoofdletter E als in E van elektrisch), fun to drive en techniek. Techniek ja, want dat het merk niet bepaald over één nacht ijs is gegaan is na de eerste kilometers meteen wel duidelijk. De EV blijkt een zeer potente en fijn rijdende machine te zijn, die op papier 280 km op een volle batterij moet halen, maar in praktijk vrij eenvoudig over de 200 km valt te slepen. Zelfs zonder de rijstijl aan te passen. Dit wordt voornamelijk behaald dankzij de lage luchtweerstand van 0,24 CW, het efficiënte systeem van de verwarming en airco en het terugwinnen van energie. Zo kan je met flippers achter het stuur de intensiteit instellen waarin je wilt dat de Ionic afremt op de elektromotor. Op die moment wint ‘ie kostbare energie terug en slaat hij deze weer op in het 28 kWh grote batterijpakket.

_DSC0028

Het weggedrag is daarnaast zeer prettig te noemen. Zo is-ie op drempels en oneffenheden aan de zachte kant, maar helt hij nauwelijks over, stuurt ‘ie prettig en is er ook behoorlijk wat onderzoekskosten gestoken in de isolatie. De Ioniq EV is heerlijk stil en voelt daarnaast uiterst solide aan. Sterker nog: Hij komt helemaal niet op je over als EV. Het is gewoon een normale, strak en fijn rijdens auto met een elektrische aandrijflijn. Ook op het gebied van interieurruimte, want met vier personen en behoorlijk wat bagage (550L standaard) is prima mogelijk.

_DSC0025

Goed, en dan de hybride. Een auto waarbij het verhaal nog interressanter wordt, al was het alleen maar prijstechnisch. Zo stap je in deze hybride voor net geen 22 mille. Een koopje als je bedenkt dat je voor dat geld een auto krijgt met 140 pk vermogen, een zestraps automaat met dubbele koppeling, adaptive cruise control, dodehoekdetectie, lichtmetalen velgen en airconditioning. Vanbinnen zijn er echter wel wat verschillen in vergelijking met de EV. Zo zien we hier een normale automaatpook en is het interieur voorzien van blauwe accenten in tegenstelling tot de bronzen accenten in de EV. Het rijden? Zeer prettig! Normaliter zijn we wat huiverig voor een hybride aandrijflijn die gebruik maakt van een conventionele automaat, maar de Hyundai ingenieurs blijken al snel puik werk te hebben geleverd. Zo is deze zestraps automaat met dubbele koppeling speciaal ontwikkeld voor de Hybrid Ioniq, en zorgt dit dan ook voor een zeer prettig samenspel. Zo is er meteen vanaf start een prettige duw in de rug van de elektromotor voelbaar en pakt de automaat het samenspel van elektro- en benzinemotor vloeiend over. Enkel bij voluit accelereren en het handmatig beruhren van de pook waren er wat schokjes merkbaar.

_DSC0011

Bekijken we na afloop van de rit het verbruik, dan zien we in het mooie en fijn werkende multimedia- en navigatiesysteem (inclusief standkachelmogelijkheid in de EV), dat de Hybrid genoegen nam met net iets meer dan een liter benzine op elke 20 km. Zeer netjes aangezien er van een zachtzinnige rijstijl beslist geen sprake was. Het rijgedrag is overigens net zo prettig als dat van de EV. Alles voelt mooi in balans, doordacht en degelijk en als het er op aan komt zelfs scherp en voorspelbaar. We kunnen na deze snelle en korte kilometers dan ook niet anders concluderen dan dat Hyundai zichzelf heeft overtroffen. De Ioniq heeft heeft indruk gemaakt. Eindelijk is er een echte concurrent voor de – eveneens nieuwe – hybride-vaandeldrager – Toyota Prius, maar dan zonder het ecostatement. De Ioniq voelt en rijdt als een erg fijne middenklasser waarbij je nu eenmaal kan opteren voor een EV, plug-in of Hybrid.


Bekijk andere auto's met 0% bijtelling, of met een A-label