Autotest: Hyundai Tucson 1.6 GDi MT6 Comfort

Het was de auto waar het voor Hyundai in Europa jaren geleden eigenlijk pas mee begon. De Tuscon. Het enorme succes van die auto zette het tot dan toen vrij timide merk op de kaart als maker van stoere, potente, maar betaalbare auto’s die voor Jan Modaal V6 rijden bereikbaar maakten. Het succes zwakte echter af. Ook andere merken ontdekten het crossover concept en zeker Nissan plukte hier uiteindelijk de vruchten van. Nu doet Hyundai echter opnieuw een gooi naar de top met een compleet nieuwe Tucson. Althans, Autoconsument kwam er al snel achter dat ze het stadium van gooien al lang en breed zijn gepasseerd.

Autoconsument-Hyundai-tucson-1 (1)

Om te beginnen heeft Hyundai de ‘ix’-fase voor wat betreft de stevigere modellen vaarwel gezegd. Verwelkomden we een paar jaar geleden bijvoorbeeld al een nieuwe Santa Fé (in plaats van een IX55), nu hebben zij de iX35 met pensioen gestuurd. De Tucson-badges werden weer uit de schappen getrokken, met de kersverse designchef Peter Schreyer (oud-Audi-designer) aan het roer. Resultaat? De Tucson is terug, in al zijn stoerheid waar het ooit mee begon. Voor je neus staat een degelijk stukje design dat finaal afrekent met de wat ‘softere’ IX35. Zeker als we ‘m vergelijken met een gelijke uitvoering van de IX35, oogt ‘onze’ Tucson, ondanks z’n iele wieltjes, een stuk serieuzer, masculien en gelikt. Met name het front is wat ons betreft zeer geslaagd, en al helemaal als je bedenkt dat deze neus standaard is. Zo wordt de Tucson, ongeacht de uitvoering, geleverd met LED dagrijverlichting, mistlampen en projectiekoplampen. De duurste en duurdere versies voegen daar enkel een chromen grilleomlijsting en LED-techniek aan toe.

Autoconsument-Hyundai-tucson-1 (3)

En nee, het is zeker niet alleen het front dat fraai en stoer oogt. De gehele Tucson is er op vooruit gegaan! Zo is de oplopende lijn van de zijruiten gebleven, maar zorgt dit in combinatie met de stevig uitgeklopte wielkasten nu voor een solidere aanblik. Aan de achterkant is het eveneens stoerheid die overheerst. Zo zien we hier vanaf het tweede uitrustingsniveau, i-Motion, fraaie lichtunits met LED-techniek die in tegenstelling tot bij zijn voorganger een stuk verder doorlopen richting het midden. Dit geeft ook vanachter net wat meer smoel, net als het wat teruggedrongen aandeel blik. Zo zit er bij de Tucson een stuk minder ruimte tussen de achterruit en het kunststof (diffuser) gedeelte van de bumper.

Autoconsument-Hyundai-tucson-1 (4)

Voor wat betreft het exterieur zit het dus wel snor, maar heeft Hyundai deze progressie ook vanbinnen vast weten te houden? Absoluut! Het begint namelijk al met het openen van de solide en ‘zwaar’ aanvoelende portieren en het betreden van de werkplek. Een opgeruimd geheel dat is opgetrokken uit nette, maar niet overdreven zachte materialen. De snit is keurig, het geheel meer dan prima afgewerkt en het design modern en ‘Hyundai anno 2015’. In vergelijking met een concurrent als de Qashqai oogt het allemaal net wat zakelijker en beter afgewerkt. Waar de Tucson ook meteen punten mee scoort is het heerlijk zittende meubilair. Forse stoelen die een prima zijdelingse steun verschaffen, evenals een uitgeruste en ondersteunende zithouding, inclusief een lendesteun. Fijn is daarnaast de uitgebreide verstelbaarheid van de middenarmsteun. Deze laat zich verlengen en zelfs verstellen in de hoogte en draagt daardoor, in samenwerking met de riante aflegruimte in de portieren, bij aan een uitgeruste zithouding.

Autoconsument-Hyundai-tucson-1 (6)

Liefhebbers van gadgets zullen daarnaast bevredigd worden door de vele schakelaars die Hyundai zelfs op de middentunnel heeft gepositioneerd. Ook in onze ‘Comfort’ uitvoering is het stuurwiel bezaaid met schakelaars ten behoeve van het multimedia- en navigatiesysteem, de cruise control en een via Bluetooth verbonden telefoon. Naast de versnellingspook zien we daarnaast de schakelaars voor het bedienen van de afdalingshulp, het stabiliteitssysteem en het stop/start systeem. Stoelverwarming? Present op de Comfort, zowel vóór als achterin! Zelfs een rijstrookassistent (houdt de auto tussen de lijntjes) is aanwezig, net als parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera. Ook een camera die de verkeersborden leest en projecteert op het fraaie LCD scherm tussen de teller is present, net als een pre crash systeem dat tot 70 km/u zelfstandig de auto tot stilstand kan brengen, mocht je hier zelf niet in slagen. Toch is het niet enkel design, techniek en comfort waar Hyundai aan heeft gedacht. Zo blijkt de ergonomie van de Tucson tevens puik te noemen. Alle bedieningselementen zitten onder handbereik en ook voor wat betreft het opbergen van snuisterijen als flesjes en een smartphone is er voldoende plek en aflegruimte.

Autoconsument-Hyundai-tucson-1 (8)

Achterin de Tucson is er, zoals je mag verwachten van een auto in dit segment, meer dan voldoende ruimte voor drie volwassen personen. De zit is goed en ondersteunend en voor de nodige frisse lucht zijn er tevens centraal geplaatste ventilatieroosters. Fijn zijn ook de opbergnetjes achter de voorstoelen en dat er ook hier door Hyundai veel aandacht is besteed aan de afwerking. Geen passagiers, maar bagageruimte? Dan tover je de standaard 629 liter metende bagageruimte eenvoudig om tot een totaalinhoud van anderhalve kuub. Er ontstaat dan zelfs een nagenoeg vlakke laadruimte door de in 60:40 verhouding neerklapbare achterbankleuning. Opvallend in vergelijking met de Nissan Qashqai is dat deze in standaard trim dik 200 liter minder bagageruimte heeft dan de Tucson. Tot het moment dat de achterbankleuning wordt neergeklapt en Nissan de leiding neemt met een totaal van 1585 liter.

Autoconsument-Hyundai-tucson-1 (5)

Maar goed, genoeg statistiek; tijd om op pad te gaan. In het vooronder van ons testexemplaar ligt de Tucsons minst sterke benzinemotor. Een 1.6 GDi met 132 pk vermogen die zijn krachten via een handgeschakelde zesbak op de voorwielen overbrengt. Een exemplaar dat we kennen uit zijn voorganger ix35, maar overduidelijk door de engineers onder handen is genomen. Dat blijkt wel als we de eerste kilometers achter ons hebben gelaten. De 1.6 hangt tegenwoordig een stuk feller aan het gas en klimt wat makkelijker in de toeren. Dit verklaart dan ook misschien het – voor de Tucson negatieve – vermogensverschil met die in de ix35 waar ‘ie nog 135 pk leverde. Het zorgt hoe dan ook voor een levendig karakter, dat desgewenst net zo makkelijk plaats maakt voor kracht. Vloer je namelijk het pedaal, dan pakt de direct ingespoten 1.6 mooi op en trekt ‘ie uiteindelijk krachtig door tot aan het rode gebied.
Opvallend detail. De Tucson mag met de geteste motor 1400 kg trekken. De Qashqai tweehonderd minder. In combinatie met de handgeschakelde 4WD variant en turbomotor loopt dit zelfs op tot 1900 kg. Bij Nissan zit je dan vast aan de zwaarste diesel en die sleurt dan nog maar maximaal 1800 kg voort.

Autoconsument-Hyundai-tucson-1 (7)

Toch is het voornamelijk efficiency waarmee de motor zich onderscheidt. Zeker als we ‘m vergelijken met de voornamelijk turbogeblazen concurrentie, is de zestienhonderd in de praktijk simpelweg een stuk zuiniger. Zo scoorden wij in de Nissan Qashqai 1.2 DIG-T een praktijkverbruik van 1 op 13,5 terwijl we in de Tucson vrij eenvoudig een zeer nette 1 op 16 noteerden. Iets dat ongetwijfeld valt toe te schrijven aan het rustige en verfijnde karakter van de motor. Zo is de vermogensopbouw lineair en heeft ‘t blok daardoor totaal geen moeite met lage toerentallen. Zestig kilometer per uur in zes? Geen probleem. Je wurgt ‘m niet, zelfs niet als er dan vermogen wordt gevraagd. Wil je overigens meer, dan biedt Hyundai een gloednieuwe turbogeblazen variant. Een 1.6 T-GDi met een vermogen van 177 pk en een koppel van 265 Nm. Ook deze is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, al is het ook de variant waarbij je kan switchen. Zo kan je de T-GDi verkrijgen in combinatie met een gloednieuwe zeventraps automaat met dubbele koppeling, al zit je dan meteen vast aan vierwielaandrijving. Een Tucson met basismotor en een automaat is dus niet mogelijk, net als een voorwielaangedreven T-GDi.

Autoconsument-Hyundai-tucson-1 (2)

Zonde, want gezien het onderstel van de Tucson kan ‘ie ongetwijfeld prima overweg met meer vermogen op de voorwielen. Dit is namelijk overduidelijk een Hyundai van de nieuwe generatie. Een generatie die zijn oorsprong vindt in Hyundai’s R&D stek nabij de Nürburgring. En nee, dit betekent niet dat we hier te maken hebben met een overdreven sportieve, maar juist een uitgebalanceerde auto. Zo is het onderstel heerlijk comfortabel, maar is er voldoende ruimte voor een dosis rijplezier. Het sturen gaat vrij direct, de koets blijft mooi vlak en je voelt aan alles dat ‘ie zeker niet vies is van het snellere werk. Zo treedt er pas in een laat stadium onderstuur op, maar corrigeer je dit vervolgens kinderlijk eenvoudig door het liften van het gaspedaal.

Autoconsument-Hyundai-tucson-1 (9)

Verder is het erg fijn dat er ontzettend veel rust is gevonden in het onderstel. Zo weet de Tucson behoorlijk goed om te gaan met slecht wegdek en valt er ook op de lange stukken nauwelijks enige onrust te bespeuren. Daarnaast heeft Hyundai het Flexsteer systeem behouden. Hiermee kan je als bestuurder kiezen voor drie modi voor de stuurbekrachtiging. Comfort, Normal en Sport. Een leuke gadget waarmee Hyundai op safe speelt bij het voldoen aan de verschillende wensen van de bestuurders. Wie namelijk een licht en makkelijk stuurgedrag prefereert waarbij weinig inspanning nodig is, zal standje comfort op waarde weten in te schatten. De meer sportieve rijder zal zich echter prettiger voelen bij modi Sport aangezien er dan minder bekrachtiging is en de installatie daardoor solider aanvoelt.

Autoconsument-Hyundai-tucson-1 (10)

Het zal dan ook niet als een verrassing komen dat Autoconsument ontzettend enthousiast is over deze kersverse Hyundai-telg. De aandacht die ze een beetje waren verloren met de ix35, pakken ze met deze Tucson in één keer terug en zullen ze – gezien de rijeigenschappen en het design – voorlopig ook niet meer kwijtraken. Wat ‘ie mag kosten? Instappen doe je vanaf €25,995,-. Voor die centjes krijg je de geteste 1.6 GDi motor, airconditioning, DAB+ radio, 16 inch lichtmetalen wielen, Bluetooth en elektrische ramen rondom, net als zes airbags en een stabiliteitssysteem. Een trede hoger zien we de twee mille duurdere i-Motion. Deze voegt 17 inch lichtmetaal, een lederen stuurwiel, flex-steer, dakrails, stoelverwarming, LED dagrijverlichting, climate- en cruise control, parkeersensoren achter, dakrails en bochtverlichting toe. Daarboven zien we ‘onze’ comfort die €29,495,- moet kosten. De duurste met deze motorisering, dat is de Premium. Deze voegt stuurverwarming, een elektrisch te openen achterklep, LED koplampen, keyless entry en een automatisch inparkeersysteem toe aan de uitrusting.

Foto’s: Nicky Duynstee

Bekijk andere auto's van het merk
Bekijk andere auto's met 25% bijtelling, of met een C-label