Autotest: Ford Fiesta 1.5 TDCi (14% bijtelling)

In 2008 lanceerde Ford een ontzettend lekkere Pizza. De Fiesta Margarita. Een vitamine- en proteïnerijke bodem die was voorzien van een heerlijk pittige tomatensaus. In de loop der jaren veranderde echter de ‘pizzamarkt’. De kopers wilden iets extra’s. Ford voorzag de Fiesta Margarita dan ook van wat salami in de vorm van Ford Sync en wat extra groenten middels het emergency braking system. Een extra gepeperde variant kwam er ook in de vorm van de – nu al legendarische – ST. Jammer genoeg werd de bodem echter wat zwaar. Er waren weliswaar goedgevulde en luchtigere exemplaren in de vorm van de 1.0 EcoBoost, maar écht luchtig werd ‘ie nooit. Tot nu.

Autoconsument-Ford-fiesta-1 (6)

Dit is namelijk de extra luchtige variant. Een Fiesta die voorzien van een gloednieuwe en zeer efficiënte 1.5 TDCi in aanmerking komt voor het lage bijtellingstarief van 14%. Alsof de pizza is opgenomen in de schijf van vijf! Fords 1.5 strategie, die dus onder andere heeft gezorgd voor deze motor, hebben we te danken aan de belastingvoordelen die dit soort motoren – die met een inhoud van maximaal 1500 cc – krijgen in onder andere Groot Brittannië. Ook de stevigere benzinemotoren, die we onder andere vinden in de Focus en Mondeo, hebben net als deze diesel allemaal 100 cc ingeleverd.

Autoconsument-Ford-fiesta-1 (7)

Is dat erg? Nee hoor, totaal niet zelfs. Mede door de tussenkomst van een turbo is er namelijk geen enkele sprake van vermogensverlies. Zo levert de – op papier – ultrazuinige 1.5 TDCi namelijk een vermogen van 95 pk en levert ‘ie daarnaast een meer dan prima koppel van 200 Nm. Exact hetzelfde vermogen als de 1.6 die ‘ie aflost. Enkel het verbruik ging lichtjes naar beneden van 1 op 30.3 naar 1 op 31.3.

Autoconsument-Ford-fiesta-1 (10)

Tot nu toe geen dus geen schokkende verschillen, al zijn die er wel degelijk! Zo blijkt al snel na het starten van de motor dat de 1.5 het nagelende en – soms best herrieschoppende – karakter van de 1.6 overboord heeft gegooid. De 1.5 loopt een stuk verfijnder en zelfs in koude toestand is er nauwelijks sprake van resonantie of overmatige trillingen in het interieur. Een eigenschap die aanhoudt, óók na het wegrijden en wat verder doortrekken in de toeren. Ford heeft overduidelijk gewerkt aan een mooiere loopcultuur en beter isoleren van de motorruimte. Sterker nog; Soms, heel soms deed het karakter qua gevoel en beleving soms denken aan Fords 8e wereldwonder, de 1.0 EcoBoost. En ja, dat is absoluut een compliment!

Autoconsument-Ford-fiesta-1 (19)

Voor de rest komt de 1.5 over als een fijne machine die zijn koppel en vermogen keurig verspreidt tussen de 1500 en 4000 tpm. Zeker in vergelijking met de 1.3 diesel die geleverd wordt in de Opel Corsa en de Fiat Punto, is het een krachtbron die niet aanvoelt als een spaardiesel. En ja, dat klinkt wat vreemd, maar de motor lijkt gewoon minder afhankelijk te zijn van z’n turbo. Zo begint ‘ie net na het stationaire toerental al aardig te versnellen en bouwt hij het vermogen – naarmate de toeren oplopen – keurig op. Sterker nog; de 1.5 TDCi slaat – in tegenstelling tot de 1.3 Multijet motor van Opel en Fiat en de 1.5 DCi van Renault – niet dood boven de 3500 tpm. Hij blijft trekken en heeft op deze manier nét wat meer reserves tot zijn beschikking.

Autoconsument-Ford-fiesta-1 (17)

Verder merk je dat Ford veel aandacht heeft besteed aan de driveability van de aandrijflijn. Zo hangt de diesel stevig in zijn rubbers, kantelt ‘ie daardoor nauwelijks en valt tevens de gasrespons bij ons in de smaak. Wel zo prettig, want laat nu met name dat laatste een stukje DNA zijn waar de Fiesta an sich om vraagt. De Fiesta is en blijft namelijk de benchmark voor wat betreft de rijeigenschappen. Wat heeft Ford zeven jaar geleden toch een meesterlijke machine neergezet voor wat betreft het onderstel en de setting daarvan. Altijd direct, communicatief en dynamisch zónder ook maar enig moment stug, stuiterig of ongebalanceerd over te komen.

Autoconsument-Ford-fiesta-1 (22)

Ten opzichte van zijn benzinebroeders merk je in eerste instantie niet veel van het extra – dieselmotor – gewicht. Zo weegt de diesel-Fiesta een kleine tachtig kg meer dan de 100 pk sterke 1.0 EcoBoost, maar voel je dit extra gewicht nauwelijks op een bochtig parcours doordrukken. Enkel op de grens merk je dat er nét even wat eerder onderstuur optreedt, maar elimineer je dit net zo eenvoudig met het loslaten van het gaspedaal. Ook de besturing voelt hetzelfde en dat betekent dat je ook in deze versie geniet van een prettig gevoelige en directe installatie die samen met het scherpe onderstel zorgt voor een heerlijk directe turn-in en een onvermijdelijke dosis rijplezier.

Autoconsument-Ford-fiesta-1 (16)

En oja, uiteraard bedien je al deze diesel- en rijeigenschap-noviteiten vanuit de welbekende Fiesta-cockpit. Een werkplek die ondanks zijn leeftijd nog steeds meer dan prima oogt en waar voornamelijk high tech het sfeertje bepaalt. Ons testexemplaar betrof een Titanium EcoNetic Lease. Één van de meest rijk uitgeruste Fiesta’s die echter toch een vrij vriendelijk prijskaartje kent van ‘slechts’ €19,495,-. Ter vergelijking; een minder rijk uitgeruste Clio Dynamique met 90 pk vermogen kost minimaal €1,500,- méér. Ook de Corsa in Cosmo trim is dik duizend Euro duurder.

Autoconsument-Ford-fiesta-1 (22)

Hoe rijk ‘ie dan wel niet is uitgerust? Wat denkt u van vier elektrische ramen, cruise- en climate control, stoelverwarming vóórin, vier elektrische ramen, automatisch dimmende binnenspiegel, navigatie, Sync connectiviteit en spraaksturing, premium Sony audiosysteem, licht- en regensensor, een middenarmsteun, city safety, luxe bekleding en een met leder bekleed stuurwiel met contrasterend stiksel. En oja, dan vergeten we nog bijna de parkeersensoren, voorruitverwarming (uniek in dit segment!), keyless entry en 16 inch lichtmetalen velgen. Niet verkeerd, toch? Wel moeten we daarbij bekennen dat het Sony audiosysteem niet bijster veel voorstelt, net als de middenarmsteun die veel te ver naar achter staat. Ook is het jammer dat een lendesteun ontbreekt. Dan zal je voor €1,450,- lederen bekleding moeten bestellen.

Autoconsument-Ford-fiesta-1 (9)

Nog meer puntjes negativiteit? Jazeker. Zo waren we niet bepaald te spreken over het drinkgedrag van ‘onze’ Fiesta. Met een traject dat voornamelijk bestond uit 80, 100 en 130 km/u wegen, bedroeg ons verbruik een vrij karige 1 op 19. De airco werd daarbij niet gebruikt, maar onze rug genoot wel van stoelverwarming. En tja, aangezien Ford een verbruik op geeft van dik 1 op 31, vinden we een verbruik dat 35% hoger ligt vrij fors. Ter vergelijking; een paar jaar geleden scoorden wij met een 130 pk sterke 1.7 diesel in de Opel Astra een praktijkverbruik van 1 op 25 en ook Fords eigen – en véél grotere – (oude) Mondeo deed het een stuk beter met een keurige 1 op 22.

Autoconsument-Ford-fiesta-1 (4)

En ja, dat is écht wel een kleine smet op het verder zeer keurige blazoen van de Fiesta 1.5 TDCi Titanium EcoNetic Lease. Maar of we ‘m daardoor zouden laten staan? Pertinent niet. Ford heeft met de Fiesta gewoon nog steeds goud in handen. Qua rijeigenschappen, verfijning, techniek en veiligheid mag ‘ie nog steeds gezien worden als de benchmark en ook op het gebied van ergonomie en interieur is het puik gesteld. Vier volwassen slikt ‘ie met eenvoud en ook de bagageruimte is meer dan prima te noemen voor wat betreft de ruimte. Ja, die gekke Fiesta, die flikt het ‘m gewoon. Weer.

Foto’s Nicky Duynstee

Bekijk andere auto's van het merk
Bekijk andere auto's met 14% bijtelling, of met een A-label