Eerste (circuit)ervaringen met de Subaru Levorg

Subaru’s strategie zorgde er in Nederland voor dat met name de Legacy en Outback langzaamaan terrein begonnen te verliezen. Qua formaat, uitrusting en motoren konden ze simpelweg niet concurreren met de downsizende en dieselende concurrentie in het ook nog eens krimpende D-Segment. Voor enig succes moest dus het roer om. De Outback werd vernieuwd, maar de Legacy ging in Europa met pensioen om plaats te maken voor iets jongers. Dit is de Levorg en Autoconsument joeg ‘m gisteren over het circuit.

Autoconsument-Subaru-Levorg (2)

Jawel, de Levorg is Subaru’s nieuwe antwoord in het D-Segment. Een auto die af moet rekenen met het erdegelijke en misschien wat suffe karakter van de eigenlijk best wel forse (en fijne!) Legacy. Het is een auto die het qua formaat en karakter op moet nemen tegen auto’s als de Volvo V60, DS5 en de Mazda 6 Sportbreak. Beslist geen kattenpis voor wat betreft het design, de luxe, afwerking en motorisaties, maar Subaru heeft zo zijn eigen kernwaarden.

Autoconsument-Subaru-Levorg (3)

Kernwaarden als een gloednieuwe 1.6 turbomotor die naar goed Subaru gebruik in boxer configuratie ligt, permanente AWD vierwielaandrijving en een LinearTronic automaat. Grootste wapenfeit? Het onderstel van de machtige WRX STi! En tja, aangezien onze eerste kennismaking met de Levorg plaatsvond op het testcircuit van de politieacademie in Lelystad, hebben we dat aan den lijve ondervonden.

Autoconsument-Subaru-Levorg (4)

Het blijkt namelijk al snel dat we hier te maken hebben met een haast te briljante auto. Een ongekend uitgebalanceerde stationwagon die met zijn 170 pk vermogen, een CVT automaat met voorgeprogrammeerde versnellingen en schakelflippers achter het stuur en het best denkbare AWD systeem (14 miljoen verkochte AWD modellen) in staat is tot ongekende prestaties. Zo beginnen we met een, links, rechts, links uitwijkproef en ontdekken we dat de Levorg ontzettend mooi in balans blijft door de perfecte mix van passieve en actieve veiligheid. Zo geeft het onderstel geen krimp, is de gewichtsverdeling uitgebalanceerd, de besturing direct en precies, maar maakt ‘ie desondanks gebruik van het AWD systeem. Dit zorgt in zo’n situatie voor een continue verdeling van de aandrijfkrachten over alle vier de wielen waardoor er nauwelijks sprake is van tussenkomst van het stabiliteitssysteem. En ja, dat zien we wel eens anders bij concurrenten die al in een veel eerder stadium afhankelijk zijn van tussenkomst van elektronische engeltjes.

Autoconsument-Subaru-Levorg (1)

De tweede proef betrof een deels slalom parcours. Een competitief stukje waarbij de directheid van de besturing en de grip van het AWD systeem moesten zorgen voor een zo snel mogelijke rondetijd. Met name de scherpe turn-in van de Levorg verraste. Zo pakte ondergetekende in de eerste ronde al snel een pilonnetje mee met het achterwiel, maar ging ‘ie uiteindelijk naar huis met de beker. Zeker de ongekende grip bij het uitaccelereren van een bocht was fantastisch.

Autoconsument-Subaru-Levorg (7)

Het toneel van de finale werd gevormd door het circuit van de politieacademie. Het terrein waar ook Donkervoort bijvoorbeeld hun auto’s test en afstelt. Nu was het echter de Levorg die hier schitterde, met ons achter het stuur! Een dik uur lang voelden we ons nauw verbonden met de Levorg die we op dat moment tot het uiterste dreven. We vergaten onderweg te zijn met een bijna vijf meter lange stationwagon die plaats biedt aan vijf forse volwassenen en bijna 500 liter bagageruimte. Hoe gek we ook deden, de Levorg ontpopte zich als een uiterst precieze, stabiele en uitgebalanceerde auto die elk van de 170 paarden en 250 Nm koppel kwijt kan. En dan met name de grip en stabiliteit in de regen bleek indrukwekkend. Zo verruilden we een droog weerbeeld in de namiddag voor regen, maar namen onze rondetijden nauwelijks af.

Autoconsument-Subaru-Levorg (6)

Het onderstel gaf geen krimp, de remmen bleven uiterst adequaat en wat we ook deden: de Levorg deed het zonder drama. Eventueel onderstuur losten we eenvoudig op door het liften van het gaspedaal terwijl er van overstuur nauwelijks sprake leek. Enkel bij het zeer agressief insturen van een bocht leek de achterzijde een klein stapje opzij te doen, maar gaf het AWD systeem uiteindelijk een flinke push voorwaarts. Het meest opvallende? Dat is ongetwijfeld wederom de passieve veiligheid van het onderstel. Zo gingen we compleet los, daagden we de Levorg continu uit, maar hoefde het stabiliteitssysteem nauwelijks tot nooit in te grijpen. Enkel het torque vectoring gedeelte van het AWD systeem hielp subtiel een handje.

Autoconsument-Subaru-Levorg (6)

En ja, dat is zeker gezien de concurrentie bijzonder goed. Waar de Volvo en de Mazda bijvoorbeeld af moeten haken (ook met AWD!), gaat de Subaru verder. Dat voel je aan alles. Zo ‘praat’ ‘ie met je en ben je continu in control. Zelfs de CVT automaat, LinearTronic, bleek uitstekend te passen bij het sportieve onderstel en de prestaties. Zo implementeerde Subaru 7 voorgeprogrammeerde versnellingen en stuur je deze aan middels flippers achter het stuurwiel. Met name op het circuit bleek dit nuttig gezien de net wat betere communicatie van de aandrijflijn. Daarnaast is het erg knap dat het onderstel erg strak is, de carrosserie nauwelijks overhelt, maar er beslist geen sprake is van een stugge auto. Zo is er overduidelijk veel rust gevonden in de setting van de schokdempers en de vering en is-ie op snelheid uiterst comfortabel, doch communicatief te noemen. Autoconsument is dan ook absoluut meer dan enthousiast te noemen en kijkt nu al uit naar het voorjaar als we de Levorg meenemen naar de Autosalon van Genève voor een uitgebreide test.

Bekijk andere auto's van het merk
Bekijk andere auto's met Nieuws