Autotest: Hyundai i40 1.7 CRDi Business

Ondanks verwoede pogingen met luxe sloepen als de Grandeur, lukte het Hyundai tot een paar jaar geleden niet om een sterke vis te kweken die mee kon kabbelen in de D segment vijver. Een poeltje waarin met name de Volkswagen Passat al jaren gezien mag worden als populairste vis. Toch liet Hyundai begin 2011 een behoorlijk indrukwekkende zwemmer los met de komst van de i40. Een sedan en stationwagon die – voorzien van een paar zuinige, maar krachtige motoren – ook nog eens goed werd ontvangen in de zakelijke markt vanwege de gunstige bijtelling. Nu, dik vier jaar later, vond Hyundai de tijd echter rijp om ‘m eens grondig na te lopen. Autoconsument kroop achter het stuur en vroeg zich af of deze updates voldoende zijn om actueel te blijven.

Autoconsument-Hyundai-i40 (3)

Want ja, ondanks dat de auto zeker in zijn eerste jaren behoorlijk ‘populair’ was bij zakelijk rijdend Nederland, verloor Hyundai de aandacht na de herziening van het belastingstelsel. De i40 kwam niet langer in aanmerking voor 20% bijtelling en feitelijk gezien was het merk dan ook weer terug bij af. Althans, ze wisten nog een paar klanten te verleiden gezien de lage prijspositionering van de auto. Dit betekende dat de i40 – ondanks z’n 25% bijtelling – onder de streep toch net zo ‘voordelig’ was als een concurrent die wél over de geliefde 20% bijtellingstatus beschikte. Samen met de verder prima motoren, riante binnenruimte en een aantrekkelijk design toch nog voldoende voor een aantal plussen.

Autoconsument-Hyundai-i40 (5)

Laten we dan ook beginnen met het goede nieuws voor wat betreft de vernieuwde i40. Welkom terug! In combinatie met de 116 pk sterke 1.7 CRDi dieselmotor beschikt de i40 namelijk wederom over een 20% bijtellingsstatus. Het werk van een paar grammetjes minder doet wonderen, al wijzigde er op het eerste gezicht weinig aan de aandrijflijn. Toch schrapte het merk niet alleen wat grammen Co2. Zo verdween ook de 2.0 GDI motor uit de prijslijst, waardoor enkel nog de 135 pk sterke 1.6 Gdi overblijft op het gebied van benzinemotoren. Wel blijft er een extra smaak leverbaar bij de diesels. Een potentere versie van de 1.7 die in plaats van 116 dan 136 pk levert. Deze is tevens standaard gekoppeld aan een zeventraps automatische transmissie met – jawel! – een dubbele koppeling.

Autoconsument-Hyundai-i40 (8)

Voor wat betreft de facelift ging vooral het front van de i40 op de schop. Het Fluidic Sculpture design, dat overigens nog steeds sierlijk en degelijk oogt, werd voorzien van Hyundais inmiddels welbekende Hexagonale grille die een stuk forser en serieuzer smoelt dan de oude. Ook de koplampen werden gewijzigd waarmee de in twee soorten opgedeelde LED verlichting (vraagteken) verdween en werd ingeruild voor een strakker ogende reeks LEDlampjes. Daarnaast is Hyundai óók LED techniek gaan gebruiken voor de mistlampen. Dit oogt erg strak, al vonden wij het wel jammer dat de standaard i40 dan weer niet leverbaar is met xenonverlichting. Dit is enkel mogelijk bij de duurste uitvoering, iCatcher en dat zou – het nu deels halogeen en LED – front een stuk eenduidiger laten ogen. Aan de achterzijde bleef het design ongewijzigd en monteerde Hyundai enkel een setje nieuwe achterlichten.

Autoconsument-Hyundai-i40 (15)

Binnenin de i40 is het nog steeds een behoorlijk aangename plaats om te vertoeven. Het design – dat nog steeds fris en chique oogt – bleef, maar werd wel vervaardigd uit een stuk mooiere materialen dan voorheen. Met name de deurpanelen en rondom de middenconsole heeft Hyundai zachte en degelijk aanvoelende materialen gebruikt en zetten zij de i40 daarmee weer terug op scherp. Zo doet ‘ie qua ergonomie, kwaliteitsindruk en luxe namelijk niet bepaald onder voor concurrenten als de Ford Mondeo en de Skoda Superb Nieuw is tevens een state of the art multimediasysteem dat onder andere DAB+ radio toevoegt en een uitstekend spraaksturingssysteem. Zo valt er eenvoudig te navigeren en bellen middels een paar simpele spraakopdrachten. Mooi is ook de mogelijkheid tot het voor laten lezen van inkomende SMS berichten, al is het wel jammer dat dit gebeurt door een Engels sprekende ‘dame’.) Daarnaast toont het systeem in combinatie met een gloednieuw kleuren lcd scherm tussen de tellers de navigatieaanwijzingen.

Autoconsument-Hyundai-i40 (6)

Ook nieuw: Onderaan de middenconsole vinden we een knopje waarmee gekozen kan worden voor de setting ‘Sport’. Leuk, al leek enkel het stuurgevoel daardoor wat zwaarder te zijn. Echt iets toevoegen deed het niet. Opvallend was daarnaast de geluidskwaliteit van het standaard audiosysteem dat de door ons gereden ‘Business Edition’ aan boord had. Een uiterst zuiver, vrij krachtig en kraakhelder systeem dat vele andere standaard audiosystemen het nakijken geeft. Onder andere de subwoofer in de kofferbak zorgt hier voor extra punch. Voor wat betreft het zitcomfort en de verstelling van het stuurwiel bleef alles bij het oude. Het stuur kan lekker ver naar je toe worden getrokken, de zitting van de stoel in alle kanten worden versteld en ook een lendesteun blijkt present. Niet gek voor aantrekkelijk geprijsde zakelijke uitvoering die ook nog eens elektrische stoelverstelling (zij het zonder memory) toevoegt aan de uitrusting. Nog meer standaard goodies? Wat denk je dan van stoel- en stuurverwarming vóórin, cruise control en parkeersensoren achter inclusief een achteruitrijcamera.

Autoconsument-Hyundai-i40 (12)

Zoals we al eerder vermeldden is de i40 1.7 CRDi met 20% bijtelling voorzien van een 116 pk sterke dieselmotor. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak een zeer, maar dan ook echt zeer smeuïge, krachtige en stille machine die wat ons betreft gezien mag worden als één van de, zo niet dé fijnste compacte dieselmotoren in dit segment. Nee, de 1.7 is absoluut geen strepentrekker, maar wel een ontzettend verfijnde machine die nimmer aanvoelt als een spaarvariant. Zo trekt ‘ie vrijwel vanaf stationair, is er geen dipje waarneembaar bij het wegrijden in de eerste versnelling en zorgt met name het koppel van 270 Nm zo nu en dan voor een fijne duw in de rug. Opvallend vonden wij daarnaast het toerenbereik waarin we continu opereerden. Zo kwamen we vrijwel nooit boven de 2000 tpm, maar reden wij toch vlot met het verkeer mee. Dit zegt dan ook iets over de souplesse van het blok. Wel werd het ons al vrij snel duidelijk hoe Hyundai de extra grammetjes van de uitstoot heeft weten te snoepen. Waar andere Hyundai modellen het Stop/Start systeem pas onder de 10 km/u laten werken, schakelt ‘ie in de i40 al net onder de 25 km/u de motor uit. Overigens is ‘ie gekoppeld aan een soepel en strak schakelende zesbak met uitstekend gepositioneerde verhoudingen.

Autoconsument-Hyundai-i40 (14)

Voor modeljaar 2015 maakten de Hyundai engineers ook het onderstel net even wat scherper dan voorheen. Was de i40 voordien een heerlijk comfortabele reisgenoot met een vrij precieze, maar weinig directe stuurinstallatie; nu daagde ‘ie ons zo nu en dan zelfs uit! Het stuurgedrag is overduidelijk een tandje scherper en directer geworden terwijl het onderstel minder bodyroll en schommelingen vertoont. Met behoud van het comfort, laat dat duidelijk zijn, want net als voorheen is het een ongekend fijne reisgenoot die zijn bandjes niet omdraait voor een jaarkilometrage van zestigduizend kilometer, of meer. Wat ons ook opviel was de vele malen strakkere setting van de achterzijde. Zo deint de i40 iets minder lang na op drempels en glooiingen in het wegdek en lijkt ‘ie het voorste gedeelte ook wat strakker dan voorheen te volgen. Verder lijken de ingenieurs extra isolatie in het onderstel te hebben toegepast, aangezien wij nauwelijks verschil merkte tussen droog of nat wegdek.

Autoconsument-Hyundai-i40 (4)

Ja, wat ons betreft verdienen de heren – en ongetwijfeld dames – bij Hyundai een zeer dikke pluim. Met de kleine maar doeltreffende aanpassingen aan de i40 hebben zij de riante en elegante D-segmenter weer terug op de kaart gezet om zodoende weer in pas te lopen met de rest. Alhoewel, in pas. De i40 scoort wat ons betreft zeer hoge ogen als het aankomt op comfort, verfijning en helemaal voor wat betreft de 1.7 diesel. En oja, dan vergeten we nog bijna het prijskaartje, want dat is met een bedrag van €29,995,- voor deze Business Edition zeer scherp te noemen!

Bekijk andere auto's van het merk
Bekijk andere auto's met 20% bijtelling, of met een B-label