Hyundai geeft i40 (eindelijk!) een update

Vier jaar geleden maakte we kennis met Hyundai’s antwoord in het D-Segment, de i40. Voor het eerst in de geschiedenis zette het Koreaanse merk een serieuze speler neer in een markt die (nog steeds) gedomineerd werd door de Volkswagen Passat en de Ford Mondeo. Voorzien van efficiënte motoren wisten ze zelfs de zakelijke markt de bedienen met maar liefst 2 fiscaalvriendelijke uitvoeringen. Ook moderne technieken als Lane Keeping Aid en Actieve Xenon verlichting vergrootte het succes van de i40. Jammer genoeg was het succes van korte duur. Wisten ze er in 2011 en 2012 bijna 3000 te verkopen, vorig jaar bleef de teller steken op net geen 150 stuks. Tijd voor voor een facelift, maar vooral, nieuwe techniek.

02-hyundai-i40

Om te beginnen voorzag Hyundai de i40 van een ietwat gewijzigd front. Zo zorgt de zogenaamde Hexagonale grille voor een betere aansluiting bij de rest van het gamma, werden de koplampen opnieuw getekend en monteerde de designers mistlampen met LED techniek. Aan de achterkant veranderde enkel de achterlichtunits. Binnenin de vernieuwde i40 is het design gebleven, maar werd het materiaalgebruik en de afwerking naar een hoger plan getild. Wél heeft ‘ie de beschikking gekregen over een gloednieuw multimediasysteem dat naar wens geleverd kan worden met DAB+ digitale radio. Daarnaast zou Hyundai de geluidskwaliteit hebben verbeterd en opties als stuurverwarming hebben toegevoegd aan de uitrusting. Ook niet verkeerd: een elektrisch te openen én sluiten achterklep die nog steeds toegang biedt maximaal 1719 liter aan bagageruimte.

01-hyundai-i40

De grootste veranderingen hebben echter onderhuids plaatsgevonden. Daar sleutelde Hyundai aan de wegligging en monteerde ze onder andere Advanced Traction Cornering Control (ATCC) voor betere grip in snel genomen bochten. Op motorisch gebied is de 135 pk sterke 1.6 GDi gebleven, maar werd de 1.7 CRDi dieselmotor stevig aangepakt. Dit heeft als resultaat dat hij nu 115, in plaats van 117 pk levert, maar daardoor wel – opnieuw – in aanmerking komt voor 20% bijtelling. Ook nieuw is een compleet nieuwe 7-traps automaat met dubbele koppeling. Deze vervangt de weliswaar fijne, maar verouderde conventionele 6-traps automaat, al dien je dan wel de sterkste diesel aan te schaffen. Dit betreft wederom een 1.7, zij het niet met een vermogen van 141 pk.

03-hyundai-i40

Om de zakelijke berijder bovendien tegemoet te komen, introduceert Hyundai een extra aantrekkelijk geprijsde Business Edition. Deze is onder andere voorzien van Dual Zone Climate Control, het nieuwe navigatiesysteem dat gekoppeld is aan een achteruitrijcamera en een premium audiosysteem met zes speakers, cruise control, Keyless entry, knie-airbag, parkeersensoren en een USB/iPod aansluiting. Deze is verkrijgbaar vanaf €29,995,- en vormt daarmee zelfs de instapversie van de i40 CW. De 135 pk sterke 1.6 zorgt dan voor aandrijving. Dieselen kan voor €1.500,- meer. De dikste uitvoering, de 1.7 CRDi met 141 pk, 7-Traps automaat in i-Catcher uitvoering kost € 43.495,00. Een fiks bedrag, maar gezien de riante uitrusting, het vermogen en de luxe van een automaat een regelrecht koopje in vergelijking met de Volkswagen Passat en de Ford Mondeo.


Bekijk andere auto's met Nieuws