Zo rijdt de vernieuwde Kia Picanto

Kia gaat hard, Kia gaat lekker en dat betekent innoveren en updaten geblazen om de groei vast te houden. Na de onlangs geüpdate Rio is het dan ook tijd om kennis te maken met de eveneens opgefriste Picanto. AutoConsument kroop achter het stuur.

Autoconsument-kia-venga-picanto (1)

De Picanto loopt in zijn huidige verschijning alweer vier jaar mee. In die periode legde de Picanto voor Kia absoluut geen windeieren. Zo verkochten zij er in die tijd dik veertigduizend en blijken de eigenaren stuk voor stuk meer dan tevreden. Toch bleek er ruimte voor verbetering. Op zowel optisch als technisch vlak.

Autoconsument-kia-venga-picanto (2)

Om te beginnen ontwierp Kia een ietwat ander front. Zo werd de luchtinlaat/grille veranderd, kreeg de voorbumper een ander design en werden de grote mistlampen aan de voorzijde vervangen door kleinere projectielampjes. Met name de wijziging aan de grille en bumper zorgt voor een betere aansluiting bij de rest van Kia’s gamma.

“stoerder voorkomen”

Aan de achterkant is het enkel de achterbumper die een ander design kreeg. Het onderste gedeelte is voortaan zwart uitgevoerd en dat zorgt voor een net wat stoerder voorkomen. Fraai blijven overigens de langgerekte achterlichten met LED techniek. Met name in het donker ware kunstwerkjes om naar te kijken en écht kenmerkend voor de Picanto. Een update was hier dan ook zeker niet nodig. Nieuw zijn ook een aantal nieuwe carrosseriekleuren als het zachtgele Honey Bee, het fraai blauwe Alice Blue, Lemon Grass en Cherry Pink.

“modern en volwassen”

Binnenin de Kia Picanto bleef het design en het materiaalgebruik ongewijzigd. Begrijpelijk aangezien dit altijd al één van de sterkste punten van de Picanto is geweest. De materialen zijn netjes, de afwerking voor dit segment keurig en ook het design modern en volwassen. Wél voerde Kia een update door voor wat betreft de audio. Tweeters zorgen nu voor wat meer zuiverheid in het geheel, maar écht nodig was dat niet. Zo hadden zij er beter aan gedaan om wat meer ‘bass’ te verkrijgen. Nieuw is de komst van cruise control met een keurige bediening op het stuurwiel. Een nog steeds zeldzame optie in het compacte A-segment. Eveneens nieuw (en luxe) is verlichting bij de voeten terwijl ook de modernere hendels uit de Carens hun weg hebben gevonden richting Kia’s kleinste.

Autoconsument-kia-venga-picanto (3)

Op technisch gebied voegde Kia een aantal wijzigingen door aan de motor, het elektronisch stabiliteitsprogramma en de remweg. Met name die op motorisch gebied is opmerkelijk. Zo gaat een speciaal systeem het eventueel schokken bij terug- en opschakelen tegen.

“een echte allemansvriend”

Het rijden met de Picanto blijft hoe dan ook prettig. Het is een echte allemansvriend die waar nodig comfortabel is maar ook zeker zijn hand niet omdraait voor wat meer spanning. Ten opzichte van een UP!, Panda en de Twingo voelt hij gewoon net wat volwassener aan en heb je meer het gevoel onderweg te zijn in een auto van het formaat Micra.

“Een meer dan capabele motor”

De Picanto is nog steeds leverbaar met twee benzinemotoren. Een 1.0 driecilinder met 69 pk en een viercilinder 1.2 met 85 pk. De eerste is overigens ook leverbaar met een LPG installatie. Gedurende onze kennismaking reden wij met de 1.0. Een meer dan capabele motor voor de Picanto. Hij is levendig, koppelrijk en bovendien vrij zuinig. Zo scoorden wij eenvoudig een verbruik van 1 op 20 (boordcomputer) wat gezien de testomstandigheden keurig is te noemen. Wij vragen ons dan ook oprecht af of wij zouden kiezen voor de sterkere 1.2.

“prijstechnisch gezien aantrekkelijker”

Ja, de wijzigingen die Kia heeft doorgevoerd aan de Picanto zorgen net voor dat spreekwoordelijke puntje op de i. De Picanto houdt moedig stand tussen nieuwkomers als de Hyundai i10 en Renault Twingo en troeft ze zelfs op diverse gebieden af. Zo is de uitrusting beter, is hij comfortabeler en is-ie ook prijstechnisch gezien aantrekkelijker. Zo rijd je bij de Kia dealer weg voor €9,995,-. Standaard is hij dan voorzien van ESP, LED dagrijverlichting, in kleur gespoten bumpers en centrale deurvergrendeling. Voor vijf deuren betaal je €400,- extra.

“7 jaar garantie”

Wens je een complete Picanto, dan zal je €1.600,- meer moeten betalen. Dan koop je een ComfortLine die standaard is uitgerust met airconditioning, elektrische ramen rondom, radio cd speler met MP3 functie en USB/AUX aansluiting en afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling. De meest complete Picanto betreft de DynamicLine. Deze is voorzien van cruise control, Bluetooth, LED dagrijverlichting én achterlichten, tweeters, climate control, chromen deurgrepen en een met leder afgewerkt stuurwiel. Vergeet daarnaast niet dat óók deze Kia standaard wordt geleverd met 7 jaar garantie. Het enige minpuntje dat wij konden ontdekken aan de prijslijst is de nogal kostbare automatische versnellingsbak. Hier vraagt Kia maar liefst €3.200,- voor.

Hoe dan ook: De Kia Picanto kan er voorlopig weer tegenaan. Meer informatie? Kijk dan op www.kia.nl.


Bekijk andere auto's met Nieuws