Eerste rij-indruk vernieuwde Kia Rio

Het is druk in het B-Segment. Volkswagen heeft een vernieuwde Polo, Opel een vernieuwde Corsa en Hyundai zelfs een gloednieuwe i20. Ook de Skoda Fabia is vers terwijl de Toyota Yaris onlangs een facelift kreeg. Kia kreeg het dus terecht benauwd en voorzag hun speler in de compacte klasse van een update. 

_DSC0262

Een op het eerste oog vrij subtiele update, zo blijkt. Kia’s designafdeling in Frankfurt (Ja, Kia’s worden voor Europa ontworpen in Duitsland) tekende een andere voor- en achterbumper, een iets andere grille, nieuwe mistlampen (en behuizing) en complementeerde dit geheel met nieuwe – 17 inch – lichtmetalen velgen. Voldoende voor een iets strakkere uitstraling en een frisse blik op de jaren die komen gaan. 

_DSC0276

Het interieur werd voorzien van hoogglans pianolak afwerking, aluminium details en een nieuw en verbeterd multimediasysteem met navigatie. Toch valt met name het verbeterde zitcomfort op. De stoelen zijn fors, bieden een meer dan prima ondersteuning en zorgen samen met het riant verstelbare stuurwiel voor een uitgeruste zithouding. De zit is tevens standaard in de hoogte verstelbaar. 

_DSC0274

Motorisch veranderde er niet zo veel. Misschien een gemiste kans gezien de moderne 1.0 T-GDI die zustermerk Hyundai binnenkort levert in de i20, maar zeker geen ramp. De standaard – en meest aantrekkelijke – 1.2 met 85 pk vermogen heeft namelijk nog steeds voldoende pit. Oké, een strepentrekker is het niet, maar voor de dagelijkse praktijk in Nederland is hij vlot genoeg. Voorbeeldig is het uiterst zijdezachte karakter en de stille inborst van de 1.2. Net als de vijfversnellingsbak. Deze schakelt nog steeds soepel en trefzeker.

_DSC0277

Het rijden zelf kan het beste omschreven worden als goedmoedig en degelijk. Qua demping en vering is de Rio aan de comfortabele kant, zonder enig moment week te worden. Wat je ook met ‘m doet; de Rio plakt aan het asfalt. Net als voorheen dus, al is er wel gesleuteld aan het stuurgedrag. Dit is direct, maar vooral een stuk communicatiever dan voorheen. Er zit net even wat meer feedback in het stuurwiel en dat zorgt met name op snelheid voor een koersvast karakter en meer vertrouwen. 

_DSC0273

Buiten de bovenstaande updates, heeft Kia de Rio voorzien van nieuwe gadgets en een ander prijskaartje. De in Nederland beschikbare uitvoeringen en prijzen zie je hieronder. Dat Kia in ieder geval nog steeds een sterke speler in huis heeft moge duidelijk zijn. Het ontwerp mag inmiddels vier jaar oud zijn, de Rio oogt opnieuw fris en ook de rij-eigenschappen zijn nog steeds dik in orde en beter dan voorheen. Wens je wat meer vermogen? Dan levert Kia ook een 1.4 met 109 pk. Deze is tevens te koppelen aan een automatisch transmissie, al wordt ie door de co2 taks dan vrij prijzig. Dieselen kan ook. Een 1.1 CRDI dieselmotor met 75 pk zorgt dan voor versnelling. 

Uitvoeringen en prijzen:

Rio EconomyLine €13,995,- (3-deurs)

• Dagrijverlichting
• Centrale portiervergrendeling met klapsleutel
• Elektrische/verwarmde spiegels
• 15 inch velgen + wieldop
• Deurgrepen en spiegels in kleur

Rio ComfortLine €15,295,- (5-deurs + €500,-)

• Airco
• Elektrisch bedienbare ramen voor
• Radio/MP3 + USB/AUX + stuurwielbediening
• Grill zwart • Mistlampen
• Supervision cluster
• Cruise control
• Lederen stuurwiel en pookknop

Rio DynamicLine €15,995,- (5-deurs + €500,-)

• LED DRL en achterlichten
• Projectie koplampen + bochtenverlichting
• Mistlampen
• Reservewiel
• Bluetooth
• Chromen grille • Privacy glas

ExecutiveLine €17,495,- (5-deurs + €500,-)

• Middenarmsteun
• Hoogwaardig kunststof
• Climate control
• Privacy glass
• Elektrisch inklapbare spiegels + LED richtingaanwijzers
• Elektrisch bedienbare ramen achter
• Regensensor
• Parkeersensoren achter
• Navigatiesysteem 7 inch
• Verwarmde voorstoelen + stuur

Bekijk andere auto's van het merk of
Bekijk andere auto's met Nieuws