Dit zijn de eerste beelden van de nieuwe Hyundai i10

Hyundai heeft vandaag de eerste foto’s vrijgegeven van de nieuwe generatie Hyundai i10, de compleet nieuwe stadsauto van Hyundai. Vijf jaar nadat zijn voorganger op de markt kwam laat Hyundai met deze nieuwe Hyundai i10 zien hoeveel progressie het merk in dit segment heeft gemaakt.

De Hyundai i10 heeft niet alleen een zeer volwassen uitstraling, maar is ook uitgerust met tal van zaken die je louter in een klasse hoger aantreft, zoals een genereus uitrustingsniveau en een zeer ruim en functioneel interieur. Ook de rijeigenschappen zijn sterk verbeterd.

De nieuwe generatie Hyundai i10 is in alle opzichten beter dan zijn voorganger. Klanten die voor deze nieuwe Hyundai kiezen verzekeren zich van een auto die voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van comfort en veiligheid en die is uitgerust met systemen uit een hoger segment. Standaardopties zoals climate control, ESP met VSM (Vehicle Stability Management), zes airbags, Hill Start Assist en uitgebreide veiligheidssystemen zorgen daarvoor. En natuurlijk heeft ook de nieuwe Hyundai i10 5 jaar Driedubbele Garantie zonder kilometerbeperking.

Langer en breder, maar ook lager
De nieuwe generatie Hyundai i10 is met een lengte van 3.665 mm 80 mm langer geworden. Ook is de auto met 1.660 mm 65 mm breder en lager (-50 mm) dan zijn voorganger. De gewijzigde dimensies komen zijn uiterlijk zeer ten goede. Ook op het gebied van interieurruimte blinkt de Hyundai i10 uit. Door ingenieus om te gaan met de beschikbare binnenruimte, is de beenruimte voorin toegenomen tot 1.070 mm en is daarmee een van de ruimste in deze klasse. De inhoud van het bagagecompartiment is met 12 procent gegroeid tot 252 liter.

De Hyundai i10 is gebaseerd op een compleet nieuw platform met onder meer een 5 mm langere wielbasis. De achterdempers van de auto zijn verplaatst, met als gevolg dat de nieuwe Hyundai i10 een aanzienlijk verbeterd rijgedrag heeft op alle typen wegdek. Ook het rijgeluid is aanzienlijk gereduceerd. De nieuwe Hyundai i10 is zelfs opvallend stil, wat verder bijdraagt aan het gevoel een auto van een klasse hoger te rijden.

Geraffineerd exterieur en stijlvol interieur
Het Europese designteam van Hyundai, geleid door chef designer Thomas Burkle, is verantwoordelijk voor de dynamische ‘Fluidic Sculpture’ vormgeving van de nieuwe generatie Hyundai i10. Het geraffineerde en atletische uiterlijk is gecombineerd met een stijlvol interieur waarvoor hoogwaardige materialen zijn gebruikt.

Volgens Allan Rushforth, Senior Vice President en COO van Hyundai Motor Europe, betekent de introductie van de nieuwe generatie Hyundai i10 een enorme stap voorwaarts voor Hyundai. ‘Elk aspect van de auto is ontwikkeld en ontworpen met het oog op de hoogste eisen van de meest kritische Europese consument. Wij hebben met de nieuwe Hyundai i10 een auto gebouwd die in alle opzichten meer levert op het gebied van kwaliteit, functionaliteit, uitrustingsniveau en veiligheid dan klanten verwachten van een auto uit dit segment. Een kernwaarde van Hyundai.’

Tweede generatie i-model
De nieuwe Hyundai i10 is na de Hyundai i30 het tweede product van de tweede generatie i-modellen van Hyundai. De Hyundai i-lijn werd in 2007 door Hyundai geïntroduceerd met de Hyundai i30. Niet alleen werden oude namen zoals Atos, Getz, Accent, Elantra en Sonata vervangen, het merk creëerde ook compleet nieuwe waarden. De oude designkenmerken werden overboord gegooid. Op het gebied van innovatie, vormgeving, functionaliteit, comfort, uitstraling, rijeigenschappen, uitrustingsniveaus, veiligheidsaspecten en door de invoering van de 5 jaar Driedubbele Garantie sloeg Hyundai een compleet nieuwe weg in.

De introductie van de i-modellen heeft Hyundai beslist geen windeieren gelegd. In de periode tussen 2007 en 2012 is het verkoopvolume van Hyundai in Nederland zelfs met 38 procent gegroeid. Hyundai produceert nu ook 90 procent van de modellen die in Europa rijden in deze regio. Maar liefst 95 procent van de Hyundai-modellen zijn in het ontwikkelingscentrum in het Duitse Rüsselsheim ontwikkeld.

Flinke update Hyundai-fabriek
De nieuwe Hyundai i10 wordt in de Hyundai-fabriek in Turkije (Izmit) gebouwd. Deze faciliteit heeft een update gekregen van bijna een half miljard euro en is nu helemaal klaar om – naast de Hyundai i20 – een topproduct als de nieuwe Hyundai i10 te produceren. De capaciteit van de fabriek in Turkije is daarbij uitgebreid van 90.000 naar 200.000 eenheden per jaar.


Bekijk andere auto's met Nieuws