Toyota Prius Plug-in

Het concept van de Toyota Prius is inmiddels 16 jaar oud en nog steeds is Toyota heer en meester op het gebied van hybrideaandrijving. Het is niet voor niks dat Toyota exact hetzelfde concept van de Prius doortrekt naar de veelal luxere en in het topsegment opererende Lexus modellen. Toch proberen een aantal Europese fabrikanten Toyota te slim af te zijn. Na Peugeot met de HYbrid4 techniek, wat zich onderscheidt door de vierwielaandrijving, kwam General Motors een tijd geleden met de Opel Ampera en Chevrolet Volt, de zogenaamde Plug-in hybrides. Tijd voor Toyota om een nieuw onderdeel toe te voegen aan de succesvolle Prius line-up en dat doen ze met de Prius Plug-in.

De basis voor de Plug-in is een normale Prius met de bekende 1.8 Atkinson Cycle motor die een vermogen levert van 99 pk. Deze wordt bijgestaan door een 82 pk sterke elektromotor en het gecombineerde vermogen bedraagt 136 pk. Waar de normale Prius echter gebruik maakt van nikkel metaalhydride accu’s heeft Toyota deze in de Plug-in versie vervangen door Lithium ion varianten die we ook tegenkomen in de Prius Wagon. Dit was noodzakelijk aangezien de elektrische actieradius omhoog ging van 3 naar ongeveer 25 km. De Lithium ion accu’s zijn compacter dan de nikkel metaalhydride waardoor je er meer van kwijt kunt op dezelfde plaats.

Volgens een onderzoek van de ING woont de gemiddelde forens in Nederland 14 km van zijn werkplaats. Hier speelt Toyota slim op in. De elektrische actieradius van maximaal 25 km is ruim voldoende voor die enkele rit maar in de praktijk toch bijna 30 km minder dan de Opel Ampera en dat heeft een reden. Een belangrijk punt voor het verbruik van een auto (ook bij elektrische auto’s) is namelijk het wagengewicht. Vergelijk dit met overgewicht bij de mens. Een zwaar persoon zal minder ver komen bij het lopen van een marathon dan een wat slanker gebouwd persoon. Conditie daargelaten. Toyota wilde het gewicht van de Prius Plug-in dus zo laag mogelijk houden en dat was enkel mogelijk door het accupakket niet al te groot te laten zijn. De Prius Plug-in weegt slechts 45 kg meer dan de normale Prius met een totaal van 1390 kg. Dat is bijna 250 kg minder dan zijn voornaamste concurrent de Opel Ampera en van positieve invloed op de gehele actieradius van de Prius.

Het uiterlijk van de Prius Plug-in verschilt nauwelijks van de normale versie. Aan de buitenzijde zien we een extra “tankklepje” op het rechter achterscherm voor het aansluiten van de stekker. Verder is de Plug-in versie enkel leverbaar met niet al te spannende 15 inch stalen wielen met wieldoppen die het verbruik niet nadelig beïnvloeden. Binnenin de Prius zijn de verschillen eveneens miniem en zijn het enkel wat andere knopjes waarmee de Plug-in zich onderscheidt van de normale Prius. Voor de rest blijft het binnenste van de Prius een modern en comfortabel geheel. De afwerking is netjes en dat is gezien de lichtgewicht materialen keurig. Elke Prius Plug-in komt standaard verre van karig uit de fabriek. De instapper Aspiration is bijvoorbeeld al voorzien van automatische airco, keyless entry, stoelverwarming, cruise control, head up display, multimediasysteem met achteruitrijdcamera en een flinke reeks aan veiligheidssytemen als esp, 7 airbags en actieve hoofdsteunen. Ook wordt de Prius Plug-in standaard geleverd met een laadpaal aan huis. De installatie daarvan wordt volledig voor rekening genomen door de Nederlandse importeur. Vervolgens kun je de Prius met de standaard meegeleverde kabel van 5 meter opladen in slechts anderhalf uur.

Onze testauto betrof een lichtblauw exemplaar dat was uitgevoerd als Dynamic Business. Deze versie is extra uitgerust met een regensensor, 8 speakers tellend JBL audiosysteem (krachtig en zuiver), Toyota Touch&Go navigatie en sfeerverlichting bij de voeten. Door middel van een pasje, dat de firma The New Motion levert, koppelen we de laadkabel los van de laadpaal en de auto en bergen we deze netjes op in de speciale ruimte onder de vloer van de bagageruimte. Met de sleutel in onze zak ontgrendelen we de deuren en nemen we plaats op de prima zittende en goed ondersteunende stoelen. De zitpositie achter het stuur is eenvoudig instelbaar door het in lengte en hoogte verstelbare stuur en de eveneens in hoogte verstelbare zitting. Punt van kritiek gaat echter wel uit naar het verstelbereik van het stuur. Voor een iets comfortabelere zit zouden wij het stuur nog verder naar ons toe willen trekken, al blijft dit een persoonlijke voorkeur. Wie kiest voor de uitvoering Executive Business kan ook nog eens genieten van adaptive cruise control, waterafstotend glas in de voorportieren, groot 7 inch navigatiesysteem, automatisch inparkeren, lederen bekleding en een automatisch dimmende binnenspiegel. Gadgets die we doorgaans enkel aantreffen in een luxer segment.

Na het aanzetten van de motor door middel van de startknop, besluit de Prius met een buitentemperatuur van ongeveer 16 graden de brandstofmotor te starten om op die manier het interieur te verwarmen naar de ingestelde temperatuur van 20 graden. Dit gegeven werkt twee kanten op. Ergens is het niet gunstig voor het brandstofverbruik maar aan de andere kant is het wel gunstig voor de elektrische actieradius. De opwarmfase is van korte duur en na enkele minuten gaat de 1.8 terug naar standby. De normale Prius kent drie verschillende rijmodi. EV, Power en Eco. Bij de Plug-in is dit anders. De Plug-in kent eveneens drie verschillende rijmodi echter hebben we het dan over HV/EV, EV City en ECO. In de HV/EV stand kun je constant switchen tussen elektrische of hybride aandrijving. Bij die laatste zal de Prius zelf continu bepalen welk type aandrijving op dat moment het meest geschikt is. EV City maakt het rijden in stedelijk gebied eenvoudiger aangezien de brandstofmotor pas na het 90% intrappen van het gaspedaal zal aanspringen om zo extra vermogen te geven. In de stand ECO is de reactie van het gaspedaal milder om zuinig rijden te vergemakkelijken.

Door de grotere capaciteit van de accu maakt de 82 pk en 207 Nm sterke elektromotor het mogelijk om volledig elektrisch te accelereren en rijden tot een snelheid van ten minste 85 km/u. Met een lekkere duw in de rug en een vloeiende beweging trekt de Prius Plug-in vlot op en ben je in de praktijk, bij het wat dieper intrappen van het gaspedaal, negen van de tien keer vlotter weg dan het overige verkeer. Na het passeren van de 85 km/u springt haast onmerkbaar de 1.8 benzinemotor aan om extra ondersteuning te geven aan de elektromotor. Als we de digitale verbruiksmeter bij een snelheid van 110 a 120 km/u in de gaten houden, zien we dat de brandstofmotor zeer ingenieus samenwerkt met de elektromotor. Zolang er namelijk voldoende stroom aanwezig is in het accupakket zie je dat de brandstofmotor enkel werkt ter ondersteuning. Op zo’n moment bedraagt het verbruik slechts 2.5 L/100 en dat is een stuk minder dan de 4 a 4.5 L/100 km die de normale Prius op zo’n moment verbruikt.

Groot voordeel ten opzichte van de Opel Ampera is het verbruik na het leegrijden van de accu. Waar de Opel Ampera in onze test hoogst verkwistend omsprong met benzine op het moment dat de 1.4 motor in het vooronder als een aggregaat te werk ging, is de Prius nog steeds een erg zuinige auto die schaars omspringt met euro95. Na een lange rit van 230 km, waarvan wij 19 km elektrisch hebben afgelegd, bedroeg ons gemiddeld verbruik slechts 3,2 l/100 km. Dit verbruik had nog lager kunnen zijn als we een korte tussenstop hadden gemaakt bij een laadpaal. Aangezien de Prius slechts 1.5 uur hoeft op te laden, is het vrij laagdrempelig om dat te doen.

Wat prettig blijft is het directe vermogen van de twee samenwerkende motoren. Voluit accelereren resulteert in een acceleratietijd van 0-100 van 10,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 180 km/u. Tijdens het rijden blijft het motorgeluid mooi op de achtergrond en heerst er een absolute rust in de auto. De geluidsisolatie is meer dan prima en ook het afrolgeluid van de banden blijft achterwege. Sterk punt van de Toyota Prius is de interieurruimte en de verschillende opbergmogelijkheden. Onder de middentunnel bevindt zich bijvoorbeeld een holle ruimte waar behoorlijk wat kan worden opgeborgen en ook het in twee delen te openen dashboardkastje is handig. De deurvakken bieden plaats aan grote literflessen wat eveneens geldt voor de achterdeuren. Op de achterbank is het prettig dat de extra accucapaciteit niet ten koste gaat van de ruimte. Volwassen personen met een lengte tot 1,95 m hebben meer dan voldoende been- en hoofdruimte evenals een comfortabele en ondersteunde zit. De bagageruimte biedt een behoorlijke 441 liter inhoud dat precies tussen een compacte hatchback en forse sedan inzit. Via een in delen neerklapbare achterbankleuning is dit uit te breiden tot een flinke 1120 liter.

Het onderstel van de Toyota Prius is na de facelift fors aangepast. Ook de Prius Plug-in profiteert hiervan. Bij het wegrijden viel ons direct het iets zwaardere stuurgedrag op en de demping op korte oneffenheden is een stuk comfortabeler geworden wat resulteert in een stiller en rustiger onderstel. Op de langere ritten is de Prius een uiterst stabiele en comfortabele reisgenoot. Drempels en grove oneffenheden in het wegdek strijkt de Prius kundig vlak en vooral de achteras krijgt van ons een dikke pluim. Het in- en uitveren gaat gecontroleerd en een vervelende terugslag in de onderrug blijft daardoor uit. Door de 15 inch velgen met vrij hoge ballonbanden wil de Prius in snel genomen bochten redelijk over zijn wangen glijden. Toch blijft de grip aanwezig en gaat het sturen met veel gevoel en precisie. Hogere bochtsnelheden zijn zeker niet onmogelijk en op het uiterste, bij het liften van het gaspedaal, betrappen we de Prius zowaar op licht overstuur. Het enige waar het op zo’n moment toch aan ontbreekt is enige vorm van beleving. Het gaat in alle rust en zonder drama. De enige spanning die je krijgt is in de vorm van elektriciteit van het accu-pakket.

Na een week op pad te zijn geweest met de Prius Plug-in, komen we er al vrij snel achter dat we na bijna 1200 km te hebben gereden nog steeds niet hebben getankt. De boordcomputer laat een gemiddeld verbruik zien van 2,5 l/100 km (1 op 40) en Toyota kennende wijkt dat in de praktijk nauwelijks af. Na een exacte afstand van 1196 km tanken w de Prius vol met benzine en stopt het totaal aantal liters bij iets meer dan 30 liter. De boordcomputer was dus juist en de Prius Plug-in blijkt uiteindelijk een dikke 7 km verwijderd van de fabrieksopgave in onze test. Ons geheim? Maak gebruik van de techniek! Accelereer rustig en zo veel mogelijk elektrisch, houd op de snelweg een iets lagere snelheid aan (nauwelijks verschil in reistijd) en anticipeer. Gebruik bij het afremmen bijvoorbeeld de B (brake) stand van de automaat. Op die manier zet de Prius extra bewegingsenergie om in elektriciteit en remt hij zoveel mogelijk af op de brandstof- en elektromotor.

In gebruik is de Prius Plug-in letterlijk een absurd goedkope auto. Dankzij een groot aantal laadpalen is het opladen kinderspel en staan de kosten voor een kW/h stroom in schril contrast met die van benzine. Ook het praktische voordeel zoals het gratis parkeren in een grote stad is een leuke bijkomstigheid. Voor de particuliere berijder is de Prius Plug-in wel wat prijzig in de aanschaf met een vanafprijs die € 13,200,- hoger ligt dan een normale Prius. Nee, de Prius Plug-in is vooral voor de zakelijke rijder, door het ontbreken van enige bijtelling, interessant. Met name de ZZP’er kan rekenen op bergen subsidies van de Nederlandse overheid. Zo is er de kleinschaligheidsaftrek, de milieu-investeringsaftrek en tal van andere aftrekposten aangaande het milieu waardoor de auto aan het einde van het ritje slechts een kwart van de aanschafprijs overblijft. Tel daarbij nogmaals de 0% bijtelling, de uiterst prettige rijeigenschappen en een ruim interieur bij op en de Prius kan zomaar hoog op het verlanglijstje eindigen. Wij raden de auto in elk geval van harte aan.

Bekijk andere auto's van het merk
Bekijk andere auto's met 0% bijtelling, of met een A-label