Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi

De tweede generatie i30 die eind 2011 werd gepresenteerd op de autosalon van Frankfurt, heeft op ons een zeer goede indruk achter gelaten. De prettig comfortabele maar toch dynamische rijeigenschappen vielen in de smaak en ook qua styling zijn de Zuid-Koreanen helemaal bij. Om helemaal af te rekenen met het wat suffe verleden, breidt Hyundai het modellengamma net als de concurrentie flink uit. Kort geleden konden wij in Parijs al kennis maken met de driedeurs versie van de i30 en ook de ruime stationwagon is gearriveerd in ons land. Met die laatste gingen wij een weekje op pad. Voorzien van 1.6 CRDi dieselmotor die ook dit jaar nog in aanmerking komt en blijft voor 20% bijtelling, zochten wij naar de meerwaarde van deze carrosserievariant.

De i30 wagon is net als de hatchback fraai vormgegeven. Het Fluidic Sculpture design komt goed tot zijn recht op de langgerekte carrosserie. Een vergelijking met grote broer i40 is dan ook snel gemaakt. De i30 wagon is maar liefst 18,5 centimeter langer dan de hatchback uitvoering en dat resulteert in een aanzienlijk grotere bagageruimte en meer hoofdruimte op de achterbank. De Wagon is vanaf het begin tegelijkertijd ontworpen met de vijfdeurs hatchback. Tot aan de B stijl zijn de auto’s aan de voorzijde identiek. Waar de oude i30 wagon een bagageruimte had van 415L herbergt de nieuwe dik 115L meer. Dat verschil wordt nog groter als de in twee delen neerklapbare achterbankleuning wordt neergeklapt. Er ontstaat dan een vlakke laadvloer en een maximum capaciteit van 1.642L. Dik 240L meer dan zijn voorganger en 310L meer dan de hatchback. Hiermee is de i30 beduidend ruimer dan de directe concurrent, Ford Focus Wagon (490L-1.516L). De bagageruimte is goed toegankelijk via de forse achterklep en een lage tildrempel zorgt voor een makkelijke toegang met grote objecten of zware tassen. Standaard is de i30 wagon voorzien van aluminium kleurige dakrails, een 12 Volt aansluiting in de bagageruimte en een afdekzeil dat keurig is opgenomen in een rails voor het afschermen van eventuele waardevolle goederen. Om de uitstoot te beperken zijn de 20% bijtellingsversies van de i30 Wagon gemonteerd op maximaal 15” lichtmetalen wielen. Nu is het natuurlijk smaak maar ons kon dit niet bepaald bekoren. Ze ogen iel en het doet afbreuk aan de verder fraaie lijnen van de Wagon.

Het interieur van de i30 blijft een mooi geheel. Het dashboard is opgetrokkken uit goede materialen en steekt degelijk in elkaar. In tegenstelling tot de eerder geteste Kia Cee’d SW is de i30 een ergonomische topper. Alles zit onder handbereik en behoeft nauwelijks uitleg. De i30 is net als alle andere Hyundais leverbaar in vier uitvoeringen. I-Drive, i-Motion, i-Vision en i-Catcher. Wij reden met de laatste en meest luxe versie. In verhouding tot de Duitse en Franse concurrentie houdt Hyundai niet van opties. Zo is deze variant standaard voorzien van lederen bekleding met stoelverwarming voorin, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, dualzone climate control, Keyless entry en een uitgebreid navigatiesysteem met Bluetooth connectiviteit. Op de duurste i-Catcher uitvoering is Xenon met dynamische bochtverlichting standaard. Deze koplampen geven een duidelijk en optimaal lichtbeeld en draaien mee om bochtenwerk en berm te verlichten. Helaas is het geen bi-Xenonverlichting, het grootlicht is dus. Standaard is statische bochtverlichting die via de mistlampen extra ondersteuning geeft aan het lichtbeeld. In tegenstelling tot het verleden lijkt de i30 haast een voorbeeld te worden voor andere auto’s in het C- segment. Zo is het gemonteerde navigatiesysteem één van de fijnste systemen op de markt en is deze bij montage meteen gekoppeld aan een achteruitrijcamera. Ook het zitcomfort lijkt onderhand ongeëvenaard. Vooral de bestuurdersstoel – die zich elektrisch laat verstellen – is bijzonder goed naar smaak of postuur in te stellen. zo kan er gekozen worden om de zitting voor of achter separaat te kantelen en een elektrische lendensteun zorgt voor net dat beetje extra ondersteuning. De zittingen zijn lang en de vorm ervan is prettig. Ook is er een mogelijkheid om de hoofdsteunen naar je toe te halen. De zitpositie zelf is erg goed. Het stuur laat zich over een groot bereik axiaal en verticaal verstellen en de middenarmsteun kan worden verschoven voor een optimale ondersteuning van de ellebogen. Waar wij wel commentaar op hebben is het ontbreken van een geheugenfunctie op de elektrische verstelling. Dit is ook afwezig bij grote broer i40, terwijl Kia dit wel monteert op de Optima en Cee’d.

Achterin de i30 is het net als bij de hatchback ruim gesteld. Passagiers hebben voldoende beenruimte en de zit is comfortabel en ondersteunend. De i30 is hier vele malen ruimer dan zijn concurrenten. Iets wat ook het geval is bij de i40. Het is jammer dat een middenarmsteun op deze – toch meest luxe – versie ontbreekt, dit had het comfort achterin nog verhoogd. Omdat Hyundai niet heeft gekozen voor een sportief aflopende daklijn is ook de hoofdruimte in orde. Achter de voorstoelen bevinden zich opbergnetjes voor losliggende spullen of documenten. Ook beschikken de passagiers over opbergruimte in de achterportieren waar makkelijk literflessen in kunnen worden opgeborgen. Waar Hyundai inmiddels ook een goede reputatie bij ons mee heeft opgebouwd is de geluidskwaliteit van het audiosysteem. Ook in de i30 wagon is dit het geval. Standaard zijn er diverse aansluitmogelijkheden aanwezig voor bijvoorbeeld USB, AUX en I-pod. Via een Bluetooth verbinding kan er muziek worden afgespeeld via de mobiele telefoon. Welk apparaat er ook wordt gebruikt, de tonen zijn krachtig en zuiver en doen je niet verlangen naar een duurder systeem zoals dat wel het geval is bij andere auto’s in dit segment zoals de Ford Focus. Het systeem schiet wel wat tekort op de achterbank. Daar ontbreekt een set tweeters in de achterdeuren of D-stijlen om de hoge tonen aldaar wat aan te vullen.

Op het gebied van wegligging heeft de Wagon een soort eigen identiteit gecreëerd. Het dynamische en uitgebalanceerde karakter van de vijfdeurs is gebleven maar het comfortabele veergedrag is naar een wat hoger plan getild. Vooral op de snelweg en slecht wegdek is de i30 een heerlijke auto en komen associaties met de i40 vrij vaak om de hoek kijken. Toch is de Wagon zeker geen stakker bij een wat meer dynamisch ingestelde bestuurder . Het onderstel is erg communicatief en de besturing is gevoelig genoeg voor wat vlotter bochtenwerk. Toch lukt het Hyundai niet om het scherpe van de Ford Focus Wagon te benaderen. Waar je bij de Focus niet het gevoel hebt onderweg te zijn met een stationwagon, voel je bij de i30 duidelijk wat meer beweging in de carrosserie dan bij de hatchback versie. Ook valt het ons op dat een zekere mate van overstuur zoals de vijfdeurs, ontbreekt bij de Wagon. De instelbare elektrische stuurbekrachtiging – het ‘Flex Steer’ – is standaard vanaf de i-Motion uitvoering. De verschillende instellingen zijn normal, comfort en sport. In de praktijk zijn de laatste twee de meest gebruikte van het stel. In stand sport is het stuurgevoel direct. Voor het sportievere werk is deze stand het meest geschikt. Stand comfort is de favoriet. Met name bij het wegtikken van snelwegkilometers is dit een ideale instelling.

Onze eerste kennismaking met de 1.6 CRDi was in eerste instantie niet erg positief. Door het vrij hoge vermogen van 128 pk en het daarbij wat achtergebleven koppel van 260Nm, hadden wij het gevoel dat de CRDi onder in de toeren wel wat meer zou mogen trekken. Misschien dat het te maken had met het directe vergelijk met de soepele GDi of de vrij maagdelijke kilometerstand van de toenmalige testauto, maar de CRDi in de Wagon doet het een stuk beter. Wie de toerenteller boven de 1600tpm houdt komt vlot mee met het overige verkeer en ook op snelheid presteert hij alert en soepel. Alle i30’s zijn gekoppeld aan een soepel schakelende zes versnellingsbak met goed gepositioneerde verzetten. Alleen de zesde versnelling had in onze opinie wel wat langer mogen zijn om het verbruik zo nog verder te laten dalen op de snelweg. Nu draait de motor 2450tpm bij 120km/u. op deze snelheid is de auto overigens mooi stil en was alleen het afrolgeluid van de Yokohama winterbanden op de testauto aanwezig. Waar de hatchback een erg lage uitstoot heeft van 97 gram co2 per km, moet de Wagon genoegen nemen met 110 gram per km. Toch was de fabrieksopgave van 1 op 23,8 eenvoudig te benaderen. Ons gemiddelde bedroeg een nette 1 op 21.

Ondanks dat zij de techniek in huis hebben met de DCT, is de i30 enkel leverbaar met een conventionele 6 traps automaat. Groot nadeel van deze veelal uitstootverhogende transmissies is de erg hoge meerprijs. Zo is deze automaat op de 1.6 GDI een optie van bijna €3.995,- en maakt de diesel het nog bonter met een prijsverschil van €6.995,-. Dit is niet van deze tijd en concerngenoot Kia doet dit een stuk beter met de DCT transmissie op de 1.6 GDi die ook leverbaar is in de Veloster. De prijslijst van de i30 wagon begint bij de €19.795,- kostende 1.6 GDi i-Drive. Naast Front-, zij- en gordijnairbags beschikt deze uitvoering over CV met afstandsbediening, mistlampen, LED dagrijverlichting, 15” stalen wielen, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, radio/cd/mp3 speler met USB en AUX aansluiting, Hill start assist, ESP en elektrische ramen voor. Groot punt van kritiek is echter dat een airconditioning ontbreekt. Dit kost €1.000,- meer. Hyundai Nederland verwacht zelf het meest van de i-Motion uitvoering (€21.795,-). Deze zit standaard aardig in de spulletjes met airco, knie airbag, cruise control, Flex Steer, elektrische ramen rondom, Bluetooth carkit en parkeersensoren achter. Wie 15” lichtmetalen wielen, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, regen- en lichtsensor, navigatie met achteruitrijcamera, dualzone climate control en een automatisch dimmende binnenspiegel wil moet gaan voor de €24.295,- kostende i-Vision. Alle diesels kosten €3.000 meer.  De geteste 1.6 CRDi i-Catcher staat in de prijslijst voor €30.795,- en komt daardoor redelijk in de buurt van een Ford Focus Titanium of Renault Mégane Estate GT-Line. Echter ontberen die nog een stukje uitrusting zoals lederen bekleding, stoelverwarming of actieve xenonverlichting. Zij compenseren dat wel met een begeerlijke status van 14% bijtelling en een daarbij geldende vrijstelling van wegenbelasting. De i30 i-catcher moet het stellen met het volle bijtellingstarief terwijl alle andere versies tot en met de i-Vision wel genieten van een lagere bijtelling. Wie op zoek is naar een ruime, comfortabele en zuinige gezinsauto is bij Hyundai aan het goede adres voor de i30 Wagon. Het is een aangename auto die overtuigt met de eerder genoemde eigenschappen. Particuliere kopers profiteren bovendien van 5 jaar volledige garantie van bumper tot bumper zonder kilometerbeperking. 

Bekijk andere auto's van het merk
Bekijk andere auto's met 20% bijtelling, of met een B-label