De nieuwe Toyota Auris *Update

Toyota onthult de volledig nieuwe Toyota Auris én bereikt daarmee een mijlpaal. De Auris is namelijk niet alleen het startschot voor Toyota’s offensief in het C-segment. Het model kleurt ook de nieuwe ambitie om aantrekkelijke, dynamisch rijdende auto’s te bouwen die qua betaalbaarheid en duurzaamheid als vanouds de toon zetten. Bovendien volgen in Nederland voor het eerst ook speciale, op de zakelijke rijders gerichte versies, die maar 14% bijtelling zullen hebben.

Het design van de nieuwe Auris breekt radicaal met het verleden. De carrosserie heeft krachtige contouren en is 55 millimeter lager dan zijn voorganger. Het geeft de Auris een dynamisch en krachtig uiterlijk, die wordt versterkt door Toyota’s nieuwe designtaal. En dus zien we scherpe lijnen, zoals die van de smalle, scherp gesneden koplampen met LED-dagrijverlichting, de inmiddels bekende trapeziumvormige grille en een stevig aangezette achterzijde. Ondanks die nadruk op dynamiek, is de efficiency beter dan ooit. De carrosserie heeft een Cw-waarde van slechts 0,28 en op de weegschaal blijkt de nieuwe Auris maar liefst 40 kilo lichter geworden.

Auris krijgt doorontwikkelde Full Hybrid aandrijflijn
Het motorengamma biedt keuze uit 1,3- en 1,6-liter benzinemotoren, een 1,4-liter of 2,0-liter dieselmotor en een doorontwikkelde 1,8-liter Full Hybrid aandrijflijn met standaard CVT-automaat. De laatstgenoemde variant zal dankzij zijn lage CO2-uitstoot de komende tijd nog in de 14% bijtellingscategorie vallen én vrijgesteld zijn van wegenbelasting. De nieuwe transmissie zorgt bij acceleratie voor een natuurlijker aanvoelende verhouding tussen snelheid(opbouw) en toerental.

Extra aandacht voor zitpositie en ergonomie

De dynamiek en kwaliteit die de Auris van buiten uitstraalt, is ook van binnen voelbaar. Niet alleen is de zitpositie dik voor elkaar, ook op het vlak van de ergonomie laat de Auris zich van zijn sterkste kant zien. Natuurlijk is de afwerking met zilverkleurige accenten, zoals gebruikelijk bij Toyota, van hoogstaand niveau – mede dankzij het gebruik van zachte materialen.

Meer ruimte voor inzittenden

De ontwerpers hebben ondanks de gereduceerde hoogte en de gelijk gebleven wielbasis kans gezien om extra ruimte te creëren voor de inzittenden. Niet alleen hebben de bestuurder en de passagier op de voorstoel meer beenruimte, ook hebben de achterpassagiers meer knieruimte én nam de bagageruimte toe tot 360 liter. Door de plaatsing van de batterij onder de achterbank is de bagageruimte van de hybride Auris even groot als die van de overige versies.

Ruime Auris Touring Sports

De Auris Touring Sports heeft net als de nieuwe Auris een opvallend, dynamisch exterieurdesign gekregen. Aan de voorzijde is het design van de nieuwe Auris Touring Sports gelijk aan dat van de hatchback, met een stoere neus, LED dagrijverlichting, trapeziumvormige grille en scherpe lijnen. En profil beschikt de Touring Sports over een opvallend schuin geplaatste voorruit, die in een verlengde daklijn overgaat met aluminium dakrails en een geïntegreerde achterspoiler.

Extra lage tildrempel en veel meer binnenruimte

Aan de achterzijde kenmerkt de Auris Touring Sports zich door een afwijkende vormgeving van de bumper en achterklep. De laadopening is dan ook maar liefst 80 millimeter lager ten opzichte van de hatchback. Dat vereenvoudigt het inladen van bijvoorbeeld de kinderwagen of de weekboodschappen. En die laadruimte is royaal aanwezig. De kofferbak van de Touring Sports is ten opzichte van de hatchback bijna 30 centimeter dieper.

Maximale efficiency, slechts 14% bijtelling

Wie de Toyota Auris Touring Sports gaat rijden, kan uitgebreid shoppen in het extreem betrouwbare motorengamma. Er is namelijk keuze uit 1,3- en 1,6-liter benzinemotoren, een 1,4-liter of 2,0-liter dieselmotor en natuurlijk de doorontwikkelde 100 kW/136 pk sterke 1,8-liter Full Hybrid aandrijflijn met standaard CVT-automaat. De laatstgenoemde variant valt dankzij zijn lage CO2-uitstoot in de 14% bijtellingscategorie én zorgt dat de Auris Touring Sports vrijgesteld is van wegenbelasting.

Uitgebreide uitrusting, óók op basisuitvoering

De uitgebreide standaarduitrusting van de nieuwe Auris en Auris Touring Sports draagt bij aan een hoog comfortniveau. Zelfs in de basisuitvoering zijn zaken als climate control, verlichting met Follow Me Home-functie en Hill Start Assist (die het wegrijden op hellingen vergemakkelijkt) standaard. Tegen meerprijs kan de uitrusting onder meer worden uitgebreid met het JBL GreenEdge Premium Sound System, die bij hetzelfde stroomverbruik twee keer zoveel vermogen levert als conventionele speakers. Een noviteit is de Simple Intelligent Park Assist, die met tien sensoren helpt bij het zoeken naar een geschikte parkeerplek en vervolgens zelf inparkeert: de bestuurder hoeft alleen nog maar gas te geven en te remmen. Het Toyota Touch-multimediasysteem, ten slotte, biedt voortaan ook toegang tot online content en apps, waaronder een nieuwe Twitter App. De nieuwe Auris is vanzelfsprekend uitgerust met ABS met EBD, Brake Assist, Vehicle Stability Control (VSC) en 7 airbags, waaronder een knie-airbag.

De nieuwe Auris staat in december bij de dealer. Prijzen worden op een later moment bekend gemaakt.

Update: Inmiddels is de prijslijst voor het aankomende jaar bekend gemaakt.

 

Bekijk andere auto's van het merk
Bekijk andere auto's met Nieuws